Inbrandtion

25-10-2016 (12:38) - Column

Het zijn Wilde Whisky Dagen bij Gall en Gall. In de folder vind je diverse afgeprijsde natjes, bijvoorbeeld de Johnny Walker Blue Label Porsche. Een prachtige naam. Vooral omdat het een ingewikkeld web van merknamen is. De stam is Whiskymerk Johnnie Walker. Daar komt de toevoeging Blue Label bij (op zichzelf geen merk, maar wel een aanduiding voor een specifiek type whisky van dit merk), en om het af te maken is er nog een automerk achter geplakt. Om een vergelijking te maken met de ingewikkeld gelaagde film Inception: het is een klassiek geval van inbrandtion.

Met andere woorden: het is een merk in een merk in een merk. Een fraai staaltje marketing. Wanneer je de situatie verder uitzoomt, wordt de inbrandtion nog beter zichtbaar. De betreffende fles is namelijk met korting te koop, als onderdeel van iets groters, te weten: een promotie (de Wilde Whisky Dagen) van de Gall en Gall. In feite is de situatie dus als volgt: Een merk heeft een promotie, waardoor de consument met korting een product kan aanschaffen van een specifieke lijn van een merk, waar nog een merk aan toe is gevoegd.
 
Het zijn welgeteld zes marketinglagen waar de consument door gegrepen kan worden. Zie dat maar eens te overtreffen. Een offensief dat vermoedelijk vrijwel iedereen wel ergens in het (denk)proces zal raken. Er is altijd wel iets waardoor je de aandacht trekt. Het is een interessante vraag, of deze overkillstrategie werkt: Maak een opsomming van zoveel mogelijk merken, acties, kortingen en promoties en dan maar hopen dat er iets tussen zit dat de aandacht van de consument trekt. Het feit dat er nu een column over dit product verschijnt bij Fonk is eigenlijk al een signaal dat de tactiek zo slecht nog niet is.
 
Saillant detail: De Porsche wordt gratis bezorgd. Met een Porsche 911 Carrera Turbo Limited Johnnie Walker Blue Label Edition misschien?
 
 
Jaap van de Venis,
redacteur Fonk