keep on dreaming

18-04-2016 (07:00) - Column

We kennen ze allemaal wel: de kijkcijfers die SKO, Stichting Kijkonderzoek, sinds 2002 wekelijks over ons uitgiet. Het acht uur journaal, studio sport, en RTL dat SBS toch altijd weer nipt voor blijft.  We zijn maar gestopt met het melden van dit nieuws omdat het opdreunen van steeds dezelfde riedeltjes geen waarde heeft. 

Stiekem droom ik ondertussen van een nieuw format dat de wereld van good old television op zijn kop zet. Een verse mindblower die je niet màg missen. Niet iets wat we gapend weg wapperen, of met ons tweede scherm op schoot met een half oog bekijken. Keep on dreaming, zegt de nuchtere kant van mijn twee hersenhelften. Zoiets gaat nìet gebeuren. Alles is al een keer gedaan, done it, seen it, krast een grijs gedraaide plaat in mijn hoofd.

Seen it? Done it? Hoe blasé kun je worden? Naarstig kijk ik om me heen. Vergeet televisie, er is toch zeker meer dan dat? Ik kijk online, ik struin de social media af en ik scan YouTube. Ik lees de krant en tal van magazines en luister naar de radio. Alles wat onder hand- oor- en oogbereik is, passeert de revue. Als een jachthond die het wild in haar neus heeft, ren ik naarstig van links naar rechts.

En zo komt het dus dat ik in eerste instantie niet registreer wat zich recht onder mijn neus afspeelt. Tot ik op zondagmiddag op onze eigen site lees over een stel slimme Nederlandse ondernemers die met ZTRDG het opportunisme van HelloFresh moeiteloos onderuit halen. En via een whatsapp interview kennis maak met een nieuwsgierige loner in China (Five Seconds Worldwide, Wilbert Kragten). Of wat te denken van super-ondernemer Michiel Mol, die nu alweer iets nieuws te pakken heeft? Hun brille en lef stelen trouwens niet alleen mijn hart, maar ook dat van onze lezers als ik onze eigen cijferlijstjes er op zondagmiddag op na sla.

Les nummer 1 is dus: keep on dreaming!
Les nummer 2: de mooiste mensen vind je direct onder je neus. 
 


Nicolette Hulsebos