Niets mis mee

23-01-2017 (06:45) - Column

Ze zijn er weer, zoals aan het begin van iedere jaar: de schier eindeloze stroom onderzoeken die ons vertellen wat te doen, of juist te laten.


‘Ethiek is terug in de boardroom’ en ‘praatclubs zijn passé’. Dat zijn nou nog eens zaken die je aan het begin van een nieuw jaar wilt horen. Met dank aan het MVO Trendrapport.
Het IAB Digital Innovation Onderzoek (uitgevoerd door Deloitte Digital) lijkt hier en daar echter meer op het nablaten van een geluid dat al jaren te horen is en een preek voor eigen paraochie bovendien. Want: digital marketing stijgt met 20%.  Whoohaa! What’s new? 

Wat afgezien daarvan tussen de onderzoeksresultaten van het IAB ook direct in het oog springt, is dat 20% van de 22 ‘toonaangevende marketing professionals’ die aan het onderzoek hebben meegewerkt, zegt zelf hun media in te kopen. En: dit percentage zal de komende drie jaar flink toenemen, is de verwachting. Als deze marketing professionals werkelijk ‘toonaangevend’ zijn, gaat het over flinke budgetten. 

We weten weliswaar al langer dat kickback fees en wat dies meer zij op steeds minder ‘bijval’ van opdrachtgeverszijde kunnen rekenen, maar nu ziet het er dus naar uit dat die afkeer ook echt in daden wordt omgezet. 

Beklijft deze trend de komende jaren, dan kunnen we dat natuurlijk alleen maar toejuichen. Tenminste: als het geld dat voorheen aan de strijkstok bleef hangen, niet nutteloos wordt geparkeerd. Ik hoop dat dit geld in plaats daarvan zijn weg vindt naar 1. betere campagnes en 2. een grotere mediadruk. 

Daarbij realiseer ik mij best dat dit dan ook weer een beetje preken voor mijn persoonlijke parochie is. Maar daar is voor deze ene keer niets mis mee. Vind ik dan.


Nicolette Hulsebos