Schap of scherm?

23-05-2016 (06:45) - Column

De laatste jaren hoor ik packaging bureaus vaker klagen over hun toekomstperspectieven. Omdat consumenten meer en vaker online kopen, zou het belang van packaging design steeds verder afkalven. Is die klacht eigenlijk wel gegrond?
 

Op het eerste gehoor klonk mij dat destijds wel logisch in de oren. Maar inmiddels ben ik in een ander stadium aangeland en geloof ik helemaal niets meer van de veronderstelling dat packaging design en dus bureaus gespecialiseerd in verpakkingsontwerp, hun langste tijd zouden hebben gehad.
 
Ook ik koop steeds meer online en dat betekent bijvoorbeeld dat het beeld dat ik voorgeschoteld krijg van de verpakking, naast de productomschrijving, de belangrijkste rol speelt in het aankoopproces. Vooral als het gaat om een product dat je nog niet kent, spelen aantrekkelijke looks een zeer bepalende rol. Alles wat er volgens mijn principes smakeloos, lelijk of erger nog, afgrijselijk uitziet, valt direct in de eerste ronde af.
 
Met andere woorden: de eisen die aan verpakkingsdesign worden gesteld als gevolg van het toenemend aantal online verkopen, veranderen in hoog tempo. Bekijk een verpakkingsontwerp in het schap en bekijk hetzelfde ontwerp op je (mobile) scherm, en het is meteen duidelijk wat ik bedoel. 
 
Inmiddels vraag ik me dus af hoe het komt dat ik zo één-twee-drie geen packaging designbureau kan noemen dat zich nadrukkelijk of zelfs 100%  profileert met een aparte online packaging design-specialisatie. En dat terwijl ik met mijn neus dagelijks op de actualiteit zit.
 
Ik nodig bureaus met een online packaging design focus dus graag uit voor een gesprek, want ik wil alles over de online packaging-spelregels weten. En tegen alle andere packaging bureaus zeg ik: werk aan de winkel!
 
Nicolette Hulsebos