Alzheimer Nederland en Born05/5IVE maken emotionele korte film

28-10-2016 (15:12) - Creatie

Alles wat Alzheimer Nederland doet, draait om mensen met dementie en hun dierbaren. Maar hoe laat je dat zien? Niet in een paar alinea's tekst op een website, vond (ook) creative agency 5IVE. Samen met productiemaatschappij Wefilm en een aantal betrokken partners werd daarom een emotionele korte film geproduceerd.

 
270.000 mensen
Meer dan 270.000 mensen hebben een vorm van dementie. Achter ieder van hen gaat een heel leven schuil. Verpakt in herinneringen die er nog zijn, en die levend worden gehouden door vrienden, familie en geliefden. Voor hen is dit vanzelfsprekend, maar niet iedereen in Nederland heeft hier een beeld bij. Dus hoe breng je het 'waarom' en het gevoel achter Alzheimer Nederland over het voetlicht? Hoe laat je de ernst van de ziekte én de noodzaak om hier aan te werken zien? Om het hart van een organisatie bloot te leggen heb je meer nodig dan woorden.

 
geweldige organisatie
5IVE (het zusje van creative agency Born05), dat vooral werkt voor non-profit organisaties, bedacht daarom samen met Alzheimer Nederland een bijzondere korte film. Creative Director Dennis van Vugt, wilde laten zien waarom het zo enorm belangrijk is dat Alzheimer Nederland bestaat. 'Het verhaal gaat over een man bij wie dementie wordt geconstateerd. Over zijn mooiste herinneringen, de impact van de diagnose, het verdriet en de onzekerheid. Maar ook over hoop en toekomst. Talloze mensen doen er alles aan om de kwaliteit van zijn leven te verbeteren en hem te helpen bij het maken van nieuwe herinneringen. Onze korte film staat symbool voor alle echte verhalen van mensen die te maken hebben met dementie. En vertelt daarmee het verhaal van Alzheimer Nederland, een geweldige organisatie die zich bovendien dagelijks inzet voor een toekomst zonder dementie.'

 
zonder winstoogmerk

Alzheimer Nederland heeft niet de budgetten voor een korte film, met de toepasselijke titel Heart Story, van deze omvang. Om de kosten van de productie behapbaar te houden, verzamelde 5IVE samen met het Amsterdamse productiebedrijf Wefilm verschillende partijen en mensen die evenveel in het project geloofden en vaak bijna belangeloos mee wilden werken. Regisseur bij Wefilm, Basha de Bruijn, hoopt met de film vooral te zorgen dat mensen meegenomen en geraakt worden. “Het camerawerk, de muziek, hoe er geacteerd wordt, de afwerking... Echt ongelooflijk wat er in zo'n korte tijd is gecreëerd. Er zit zoveel liefde en goodwill in die film. Volgens mij voel en zie je dat in alles terug. Normaal gesproken monteer ik mijn eigen films niet. Maar dit was zo'n puur en emotioneel verhaal, ik moest daar gewoon zelf induiken.'

 
geraakt
Hoofd marketing bij Alzheimer Nederland, Patricia Kerckhoff: “Twee dingen hebben me vooral geraakt. Ten eerste de tomeloze inzet van 5IVE, Wefilm en de andere betrokkenen. Iedereen heeft meer gedaan dan je zou mogen verwachten. Daarnaast zijn we bij het maken van de film heel zorgvuldig te werk gegaan. Tijdens het proces hebben we meerdere keren het publiek, mantelzorgers en mensen met dementie naar hun mening gevraagd. Het verhaal in de film moest recht doen aan al die andere unieke verhalen. Tijdens een pre-test zei iemand met dementie: 'dit is het, niets meer en niets minder.' Nou, dan weet je dat we het goed hebben gedaan.'