Fitzroy rum goed nieuws voor Noordzee

13-04-2017 (09:41) - Creatie

‘Hoe meer je van deze rum drinkt, hoe schoner de Noordzee’, zelden zie je nog zo’n directe oproep tot het drinken van alcohol. Fitzroy heeft echter een manier gevonden om het opschonen van de Noordzee te integreren in het productieproces van zijn eigen rum.

 
Het geheim zit hem in de verpakking, voornamelijk in de dop van de rumfles. De ‘marmeren’ dop is gemaakt van coco-cola etiketten die uit de Noordzee zijn gevist. Naar eigen zeggen is de rumverpakking ’s werelds eerste sustainable drank verpakking. De rum gaat Fitzroy premium navy rum heten.
 
De (dop van de) fles bestaat naast coca-cola wikkels uit ander plastic afval en gerecycled glas, allemaal uit de Noordzee. De doppen zijn geproduceerd door Jut Product, een initiatief van Studio Eric Klarenbeek en Maartje Dros in samenwerking met Jesse van Overmeren. Zij leggen de focus op innovatieve concepten voor duurzame en lokale productontwikkeling.
 
Het ontwerp van de fles moet mensen uitnodigen deze fles opnieuw te gebruiken, bijvoorbeeld als karaf. Dit is tevens de reden dat de fles zelf niet ‘branded’ is maar ‘wrapped’. Fitzroy probeert met dit product onze manier van overmatig consumeren bij te sturen naar een koers die daadwerkelijk bijdraagt aan de opschoning van de wereld in plaats van nog meer vervuiling. Dit komt ook tot uiting in de illustraties vervaardigd door Mark van der Noord, eigenaar van studio Corkville.