Geen verandering betekent geen vooruitgang

20-09-2017 (09:00) - Creatie

Na een start vol creatieve experimenten, falen en opnieuw proberen ontdekte Musketon Adobe Illustrator. Sindsdien heeft hij nooit meer achteromgekeken. Zijn focus ligt nu volledig op doen wat hem gelukkig maakt, ook als dat betekent dat hij grote merken en dus het grote geld moet afwijzen. We spraken deze artiest om meer over hem te weten te komen.
 

Kun je wat meer over jezelf en je creatieve achtergrond vertellen?
“Mijn naam is Bert, maar iedereen kent me als mijn creatieve alter-ego Musketon. Ik ben een 27-jarige visual artiest uit België (het thuisland van fantastisch bier, chocolade en patat). Ik ben opgegroeid in een kleine stad. Mijn eerste computer kocht ik toen ik 16 jaar oud was van het geld dat ik verdiend had met het wassen van auto’s in de buurt. Deze computer was groot en ontzettend traag, maar hij slaagde erin om Adobe Photoshop te draaien. Dit was het moment waarop ik besloot dat ik artiest wilde worden. Het begon allemaal met het bewerken van foto’s, maar hier kon ik mijn creatieve ei niet in kwijt. Ik wilde dingen creëren. Dus startte ik met tekenen in Adobe Illustrator. Ik ben begonnen met zeer intensief te kijken naar online tutorials om zo de verschillende tools in Illustrator onder de knie te krijgen. Na jaren van proberen, falen en opnieuw proberen, slaagde ik erin om mijn weg in Illustrator te vinden en het is verbazingwekkend wat je allemaal kunt creëren met een beetje geduld en moeite. Op mijn 18e ontwierp ik posters voor lokale dj’s buiten schooltijd. Uiteindelijk behaalde ik een diploma in Graphic Design and Illustration. Nu, 10 jaar later, teken ik nog steeds met Adobe Illustrator als zelfstandig artiest ‘Musketon’. Ik vind het leuk om aan dingen te werken die me blij maken. Dus ik beperk mezelf niet door alleen voor grote merken te werken. Wanneer iemand me benadert met een idee dat ik kan waarderen, dan zal ik er alles aan doen om aan dat project te kunnen werken. Passie en geluk zijn veel belangrijker dan geld.” 
 

vet, kleurrijk en toegankelijk

Hoe omschrijf je jouw stijl?
“Ik heb altijd getekend. Krabbelen op papier en eigenlijk op alles wat voor handen was. Maar, mijn stijl is eigenlijk compleet gevormd door Adobe Illustrator. De vectorvormen in Illustrator hebben mij gedefinieerd als artiest. Elke illustratie die ik maak is nog steeds gebaseerd op vectoren. Dus om het in een paar pakkende woorden samen te vatten: het is vet, kleurrijk en toegankelijk.
 
Ik probeer altijd iets te ontwerpen wat ik leuk vind om te maken. Ik geloof sterk in dingen doen die je gelukkig maken. Die blijdschap vertaalt zich altijd in iets goeds waar mensen zich in kunnen vinden. Mijn stijl is daarnaast ook constant in ontwikkeling. Voor mij is geen verandering, geen vooruitgang. Ik denk niet dat ik nog van mijn werk zou genieten als mijn stijl nog exact hetzelfde was als 10 jaar geleden.”
 

reizen inspireert

Waar vind je inspiratie?
“Inspiratie is overal. Maar ik probeer om zo veel mogelijk weg te kijken van mijn schermen en informatie uit de buitenwereld te halen. Ik heb veel gereisd en wanneer ik terugkijk op die periode in mijn leven zie ik een enorme toename van creativiteit in mijn werk.
Wanneer reizen geen optie is en de buitenwereld me niets geeft om mee werken dan browse ik op het internet. Ik hou van inspiratiesites zoals Pinterest of het scrollen door Instagram feeds tot ik iets gevonden heb wat me triggert.”
 

gebroken hand

Wat is de grootste uitdaging die je hebt moeten overwinnen in de designindustrie?
“Mijn grootste uitdaging is om mezelf bij te houden. Sinds ik mijn studie heb afgerond ben ik non-stop aan het werk geweest. Alles ging van 0 tot 100 in een krankzinnig tempo. Vorig jaar voelde het alsof ik mezelf verloor. Ik had geen idee wat ik moest doen en zat vast op elk mogelijk vlak. Ik was klaar om op te geven toen ik een gat in de muur sloeg en daarmee mijn hand brak. Deze gebroken hand dwong me om 6 weken lang niet te werken. Iets wat ik nog nooit gedaan had. Deze weken lieten me focussen op de dingen die belangrijk zijn. Ik vond mijn verloren energie en inspiratie terug. Het breken van je hand is echter geen aanrader. Mijn punt is: probeer dingen uit de verte te bekijken om ze in perspectief te zetten en probeer soms te ontspannen. Het helpt je om je creativiteit te stimuleren.
 
Op dit moment werk ik nog steeds met kleine en grote merken, maar ik focus ook op persoonlijke projecten. Projecten die mij als persoon vormen. Een van mijn grootste persoonlijke projecten is Vector City. Dit begon als een Kickstarter-project dat uiteindelijk voor 300% gefinancierd werd. Vector City werd uiteindelijk ook gepubliceerd als een enorm limited edition kunstboek en ik heb verschillende exposities gedaan. Ik had nooit verwacht dat het zo groot zou worden. Daarnaast heeft het een honger gecreëerd naar meer van dit soort persoonlijke projecten.” 
 

de waarde van stock

Wat is jouw perceptie van stockafbeeldingen, en denk je dat de perceptie rondom stockafbeeldingen verandert?
“Naar mijn mening worden stock afbeeldingen in het algemeen (en hun waarde) erg ondergewaardeerd. Ik heb erg veel respect voor fotografen. Fotografie is een skill net als illustreren een skill is. Ik beschik niet over deze skill en dat zie je. Mijn foto’s missen altijd die magic touch die fotografen wel hebben. Vraag me nooit om eenfoto te maken, dat triggert een stresseffect in me. Daarnaast geloof ik sterk in alleen dingen doen waar je echt goed in bent. Dus, Adobe Stock verlicht mij van stress doordat ik kan werken met foto’s gemaakt door andere getalenteerde mensen. 
 
Wanneer ik op zoek ben naar inspiratie, referentiemateriaal, eye candy voor presentaties, of het visualiseren van een concept kan ik op stock foto’s rekenen zonder daar een overdosis tijd in te investeren. Ik heb het gevoel dat Adobe Stock een game changer is. Ik was een beetje sceptisch wanneer het op stock foto’s aankwam omdat elke site exact dezelfde cheesy (en soms vreemde of rare) foto’s aanbiedt. Adobe Stock speelt in op een ander niveau door kwaliteitsfoto’s aan te bieden.’
 

these are the best

Welke artiesten en designers moeten we gaan volgen?
Bram Vanhearen: is een erg getalenteerde multidisciplinare artiest. Hij verbetert constant zijn stijl en vindt telkens nieuwe manieren om te groeien. Hij staat het meest bekend om zijn kleurrijke portretten en illustraties. Daarnaast deelt hij een groot gedeelte van zijn fitness avonturen waardoor ik gemotiveerd raak om meer te gaan sporten. Een jaar geleden was ik niet in staat om een kilometer te rennen, gisteren heb ik 10 kilometer gerend dankzij Bram.
 
Average Rob: in tegenstelling van wat zijn naam doet geloven is Rob niet je gemiddelde Photoshop-master. In principe photoshopt hij zichzelf in foto’s van celebrities. Natuurlijk, dit is al eerder gedaan maar hij gaat altijd voor die extra stap om elke foto beter te maken dan de vorige. Ik ben van mening dat zijn vaardigheden niet onderschat mogen worden.
 
Laurent Beuten: beter bekend als Itsmagichere op Instagram. Ik zie veel overeenkomsten met mijn stijl en vind het leuk hoe hij zich ontwikkeld. Ik heb ooit een samenwerking met Laurent gehad en heb genoten van zijn inzichten en creatieve probleemoplossing.’

Welke functionaliteit vind je het prettigst in het gebruik van Adobe Stock?
Ik hou van de 3D-functies in Project Felix op Adobe Stock. Ik ben 2D-artiest en ik benijd mensen die 3D-scènes kunnen maken. De 3D-modellen helpen me soms om belichting en schaduweffecten in ingewikkelde illustraties te begrijpen.
 
Ik hou ook van de sjabloonopties. Als ik iets snel moet opstellen gebruik ik gewoon de beschikbare modellen in de Adobe Stock database.
 
Een andere goede reden om Adobe Stock te gebruiken is om geïnspireerd te raken of bepaalde elementen als referentie materiaal te gebruiken wanneer ik werk aan een illustratie.” 

designtrends

Naar welke designtrends moeten we uitkijken in 2018?
“Ik ben erg enthousiast om te zien wat er in de komende jaren gaat gebeuren. We staan op een omslagpunt wat betreft techniek. Ik heb de HTC Vive (virtual reality) al een tijdje getest en ben diep onder de indruk van de content die gemaakt wordt voor dit apparaat. Het neemt al je zintuigen over. Ik heb altijd op een scherm gewerkt. 2D en plat. Maar wanneer je in de wereld van Google Tilt Brush komt wordt dit scherm plotseling een 3D-omgeving. Je creëert met je handen en kunt vervolgens door je eigen creaties lopen. Absolute waanzin.”
 

Bekijk meer van Musketon’s op zijn website, Instagram en op Behance.