Hogeschool Utrecht zet influencers in bij wervingscampagne

19-09-2016 (10:03) - Creatie

Hogeschool Utrecht start als eerste onderwijsinstelling in Nederland met het werven van techniekstudenten via influencer marketing.

De komende maanden inspireren diverse YouTubers hun publiek met hun eigen visie op de toekomst waarin technologie een grote speelt. Fans die meer willen weten, worden verwezen naar relevante opleidingen of worden uitgenodigd voor één van de Open Dagen.

Influencer agency 3sixtyfive is begin 2016 begonnen met het project. Er is gestart met het identificeren en matchen van de juiste influencers. Niet iedere influencer is geschikt om geloofwaardig zijn/haar fans te inspireren voor een toekomst waar technologie een belangrijke rol speelt. YouTubers Dylan Haegens, Sophie Milzink en Défano Holwijn gaan geheel binnen hun eigen format scholieren enthousiasmeren voor techniek. De eerste video staat sinds zondag online en is van Dylan Haegens.

Hogeschool Utrecht heeft gekozen om te starten met een pilot voor de technische opleidingen Engineering, ICT en Built Environment. Er zijn dringend meer technici nodig om de Nederlandse koppositie als kennis- en innovatieland te behouden. De instroom van studenten in de hbo- techniekopleidingen stijgt wel, maar helaas niet snel genoeg. Landelijk doel is om 4 op de 10 hbo-studenten te laten instromen in een techniekopleiding. Om daar te komen zijn dit soort innovatieve campagnes noodzakelijk.