Tien jaar Amsterdam Light Festival: publiek kiest mee

22-02-2021 (11:26) - Creatie

Amsterdam Light Festival bestaat 10 jaar. En een feestje vier je samen. Bezoekers kunnen daarom vanaf 10 maart stemmen op hun favoriete lichtkunstwerken. De kunstwerken met de meeste stemmen worden tijdens Editie #10, in de winter van 2021-2022, langs de vaarroute geplaatst. Het publiek wordt curator, en onder de stemmers worden festivaltickets en een kunstwerk van Jeroen Henneman verloot. 
 
 
Het tienjarige jubileum van Amsterdam Light Festival wordt samen gevierd: voor het eerst mag het publiek meebeslissen welke kunstwerken onderdeel uitmaken van de beroemde vaarroute tijdens het festival. Het publiek wordt curator, en bepaalt (deels) mee hoe het festival er tijdens haar tienjarig jubileum uit gaat zien. En dat is meer dan verdiend, zonder hen was het nooit mogelijk geweest om tot een 10de editie van het Amsterdam Light Festival te komen. Vanaf 10 maart kunnen stemmers kiezen welke werken ze nog eens willen zien. De kunstwerken die de meeste stemmen ontvangen, krijgen tijdens het festival een plek langs de vaarroute.
 
Festival directeur Frédérique ter Brugge: “Wij kijken vol trots uit naar ons tienjarig jubileum, dat wij samen met bewoners van Amsterdam, bezoekers, partners en kunstenaars gaan vieren. Zonder hen hadden wij deze mooie mijlpaal nooit bereikt. Daarom willen we iedereen betrekken bij de invulling van onze lustrumeditie, in een maand waarin er in Nederland sowieso veel valt te kiezen. Iedereen mag stemmen op een aantal kunstwerken uit de voorgaande negen edities die wij graag nog een keertje terugzien. Met dit gebaar hopen wij dat mensen - samen met ons - alvast vol goede moed vooruitkijken naar volgende winter, waarin we hopelijk zonder restricties ons feestje kunnen vieren!”
 

One Lamp

Onder alle stemmers wordt de One Lamp t.w.v. €3.600 verloot, een kunstwerk van de Amsterdamse kunstenaar Jeroen Henneman, speciaal ontworpen voor Amsterdam Light Festival. Henneman omschrijft One Lamp als een ‘staande tekening’. Die tekening – van een eenvoudige bureaulamp – maakte hij met één lange, vloeiende lijn van licht. One Lamp is met de hand gemaakt door meesterglasblazer Ed Leder van het Scheveningse Neon Lewa, één van de laatste bedrijven in Nederland dat neonobjecten produceert.
foto: ©Janus van den Eijnden
 

Instagram campagne

De campagne gaat gepaard met een Instagram-campagne, waarin bezoekers en publiek via een Instagram-story in de vorm van een bootje elkaar kunnen oproepen om te stemmen. Onder de deelnemers worden dagelijks kaartjes voor het festival verloot. De campagne start op 10 maart en loopt tien dagen. De campagne volgt kort op een aangepaste festivaleditie #9, die door coronarestricties werd beperkt tot 7 lichtkunstwerken verspreid over de stad.

Het tienjarig jubileum hoopt in volledige vorm doorgang te kunnen vinden: varend, wandelend, fietsend. Stemmen kan vanaf 10 maart op de website van Amsterdam Light Festival.