Zo klinkt een internationale bank

02-09-2015 (12:13) - Creatie

18.46 uur - UBS heeft een nieuwe muzikale identiteit geïntroduceerd als onderdeel van de wereldwijde rebranding van de bank.


De bankgigant was bezig met een wereldwijde rebranding en vroeg het internationale muziekbureau MassiveMusic om een essentiële bijdrage te leveren in de vorm van een muzikale identiteit die perfect aansloot bij de globale aanwezigheid en de rijke geschiedenis van het merk UBS.


Het muzikale logo werd op 1 september geïntroduceerd en bestaat uit drie magische ak-koorden die gespeeld worden op de grootste piano ter wereld. Dit muzikale logo zal gebruikt worden in alle touch points, natuurlijk de traditionele kanalen zoals radio en tv, maar ook bij telefonische bankiersdiensten en online content. De nieuwe identiteit van de bank zal voor het eerst te beluisteren zijn in de nieuwe commercial ‘Life Questions’ die Publicis UK voor de bank heeft gemaakt.


Na eeen pitch won MassiveMusic de opdracht door met iets origineels te komen, iets wat afweek van de oorspronkelijke opdracht. Tommy Zee, Creative Director van MassiveMusic: ‘In de opdracht van de klant stond: “... niet alleen maar piano”. En van ons kregen ze... alleen maar piano. Maar niet zomaar een gewone piano. We hebben de best klinkende piano ter wereld gebruikt, die toevallig ook nog eens de grootste piano ter wereld is. Hij is 3,65 meter hoog en je moet de trap nemen om erop te kunnen spelen. Het bijzondere ingrediënt in dit verhaal was David Klavins - een meesterpianobouwer met een missie om de best klinkende piano ter wereld te bouwen. Het verhaal van David Klavins is in feite hetzelfde als dat van USB; ze proberen zich te onderscheiden - niet omdat ze zo nodig anders moeten zijn, maar gewoon omdat ze beter willen zijn dan de rest. We hadden geen zin om een simpel en catchy deuntje te schrijven voor hun marketingafdeling. We wilden een oprecht en muzikaal moment creëren, van mensen voor mensen. Dus in plaats van een vrolijk riedeltje, zoals de meeste muzikale logo's van tegenwoordig, kozen we voor een eenvoudige, maar krachtige progressie van drie akkoorden - ze vertellen het verhaal van UBS en passen heel goed bij hun visuele stijl.

Credits

Sonic Branding UBS

Client: UBS AG
Group Chief Marketing Officer at UBS: Johan Jervoe
Group Head of Communications & Branding at UBS: Hubertus Kuepls
Music Agency: MassiveMusic
Creative Director: Tommy Zee (MassiveMusic)
Director Music & Brands: Michiel Cremers (MassiveMusic)

Life Questions Commercial

Client: UBS AG
Agencies: Publicis UK, (POKE, Publicis London, Publicis Blueprint)
Music: Hero by Family Of The Year  
UBS Sound Logo: MassiveMusic