70% van de Nederlanders shopt vaker lokaal dan vorig jaar

05-10-2020 (11:00) - Economisch

Zeven op de tien Nederlanders (69%) shopt vaker bij lokale ondernemers dan een jaar geleden. Dit blijkt uit onderzoek van betaaltechnologiebedrijf Mastercard. Dit is vergelijkbaar met de rest van Europa, aangezien drie op de vier Europeanen (74%) vaker de lokale winkelier bezoekt.
 
Verder toont het onderzoek aan dat twee op de vijf Nederlanders (39%) bewust naar de lokale ondernemer gaat om de lokale gemeenschap overeind te houden. Bijna een kwart (23%) geeft aan dat dit komt door een versterkte relatie met lokale winkeliers. Daarnaast koopt drie op de vier Nederlanders (75%) het liefst bij een winkelier die ze kennen en vertrouwt 23% op een aanbeveling uit de omgeving.
 

meer sympathie voor buurtwinkels

Meer dan drie kwart van de Nederlanders (76%) zegt sinds het begin van het coronavirus meer sympathie te hebben voor de buurt en buurtwinkels. Gemak (41%), rijen voor grote supermarkten (26%) en de reisbeperkingen (20%) spelen een belangrijke rol bij het herontdekken van buurtwinkels.

Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben veel Nederlanders ook meer contact met mensen uit hun buurt. 57% zegt vaker dan een jaar geleden gedag tegen hun buren. Een op de vier (26%) bezit een reservesleutel van de buren, twee derde (65%) neemt online bezorgingen voor de buren in ontvangst en ruim een kwart (27%) zit in een WhatsApp-groep met buurtgenoten. Nederlanders staan hiermee dichter bij hun buren in vergelijking tot de rest van Europa, waar 44% bezorgingen voor de buren in ontvangst neemt en slechts 18% een WhatsApp-groep met buurtgenoten heeft.

Uit het onderzoek blijkt dat bakkerijen, cafés, scholen, parken en sportclubs de meest populaire locaties zijn binnen een gemeenschap.
 

Top tien meest populaire buurtlocaties in Nederland

Scholen
Cafés
Bakkerijen
Sportclubs
Parken
Bibliotheken
(Stads)centrums
Kerken
Groentewinkels
Postkantoren 

Bureaus

Media

Marketing