Ajax commercieel wél koploper van Nederland

18-04-2017 (11:29) - Economisch

Het is, ondanks geweldige resultaten, nog maar zeer de vraag of Ajax de Nederlandse competitie winnend af gaat sluiten. Op commercieel gebied laten de Amsterdammers de concurrentie echter wel ruim achter zich. De nieuwe deal met ABN Amro maakte het financiële gat met PSV en Feyenoord nog groter.

 
ABN Amro was in de jaren ’90 en in de eerste acht jaar van de 21ste eeuw hoofdsponsor van Ajax. Inmiddels is het hoofdsponsorschap overgenomen door Ziggo, maar ABN is nog nauw bij de club betrokken, onder meer door het sponsoren van de jeugd en de vrouwentak van de club. Gisteren tekende de bank een contract tot medio 2020, waarmee Ajax per jaar verzekerd is van 2,8 miljoen euro, dit bedrag kan – afhankelijk van de prestaties van de club – oplopen tot 3 miljoen euro. 
 
Dit bedrag is bijna even hoog als het bedrag dat hoofdsponsoren Philips (6 miljoen) en Opel (4,5 miljoen) van respectievelijk PSV en Feyenoord betalen. De 2,8 miljoen van ABN Amro kan Ajax optellen bij de 10 miljoen en 8,5 miljoen die het krijgt van Ziggo en Adidas. Hiermee is Ajax dus ruim koploper van Nederland.
 
Of de fans hierdoor juichend op de banken staan is echter nog de vraag.
 

VI.nl

Bureaus

Media

Marketing