Forse stijging contactloze betalingen in Europa tijdens coronacrisis

29-09-2020 (10:18) - Economisch

Het aantal contactloze betalingen is flink toegenomen tijdens de coronapandemie. In Europa gebeurt sinds juni meer dan 75 procent van de Visa-betalingen contactloos. Dat blijkt uit data van het betalingstechnologiebedrijf.
 
Ook in Nederland is een forse stijging te zien: in juni van dit jaar lag het aantal contactloze betalingen 15 procent hoger dan een jaar eerder. Dit is een kleinere toename dan in een groot aantal andere Europese landen waar het aantal transacties steeg met meer dan 20 procent. Duitsland spant de kroon met een plus van 33 procent, gevolgd door onder meer Zweden (25 procent), Kroatië, Oostenrijk, Zwitserland en Griekenland (allen 20 procent).
 
Het is volgens Daniel van Delft, Country Manager bij Visa Nederland, niet gek dat het aantal contactloze betalingen in Nederland minder hard stijgt dan in andere Europese landen. ‘Dit komt simpelweg omdat we contactloos betalen al voor de coronacrisis hebben omarmd. Aan het einde van 2019 was immers al 69 procent van alle Nederlandse elektronische betalingen aan de kassa contactloos, blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging.’
 

Stijging aankoopbedrag 

Het gemiddelde aankoopbedrag voor contactloze betalingen steeg in Nederland met bijna 20 procent in het afgelopen kwartaal. Daarnaast kreeg de online verkoop in veertien Europese landen tijdens de coronacrisis een enorme boost. Het aantal e-commercebetalingen nam fors toe met stijgingen van meer dan 20 procent ten opzichte van een jaar eerder. Griekenland en Roemenië spanden de kroon met een plus van 60 procent, gevolgd door Ierland (50%), Kroatië (40%) en Slowakije (35%).
 

Klant wil ook contactloos in winkel

Uit een wereldwijde studie van Visa blijkt dat consumenten strenger kijken naar de betaalmiddelen die winkeliers aanbieden. Bijna vier op de vijf winkels (78%) hebben de manier waarop ze betalen aangepast: 49 procent betaalt online wanneer mogelijk en 46 procent betaalt minder met contant geld. Ook geeft bijna de helft (48%) van de consumenten aan dat ze niet zou winkelen in een winkel die alleen betaalmethoden aanbiedt waarvoor contact met een medewerker of apparaat nodig is.

 


Bureaus

Media

Marketing