Hoe een pandemie e-commerce in 2020 heeft veranderd: 3 belangrijke trends

09-10-2020 (10:36) - Economisch

Als er iets is wat door de coronacrisis een flinke boost heeft gekregen dan is het wel de (internationale) e-commerce. Nederlandse consumenten winkelden, net als veel andere Europeanen, meer dan ooit online. Hoewel er veel fysieke winkels zijn die door de crisis de deuren moesten sluiten, gaat het met e-commerce in 2020 juist heel goed: uit onderzoek blijkt zelfs dat 27% van de Europeanen online zal blijven winkelen. Kortom: de wereld van de e-commerce wordt nooit meer hetzelfde. Dat is terug te zien in een aantal interessante trends voor de landelijke en internationale e-commerce.
 

Personalisatie voor webwinkels is steeds belangrijker

Een van de meest opvallende trends voor e-commerce dit jaar en volgend jaar is ultra-personalisatie. Maar liefst 260.000 Nederlanders, en dan met name 50-plussers, hebben in 2020 voor het eerst online gewinkeld: van dagelijkse boodschappen tot aan bestellingen met kleding, schoenen, beautyproducten en tijdschriften. Dat is uiterst bijzonder te noemen, omdat deze doelgroep voor corona niet tot weinig online bestelde. Om deze doelgroep vast te houden, ook wanneer de crisis voorbij is, is het voor e-commerce belangrijk om deze nieuwe klanten aan zich te binden. Dat kan met behulp van ultra-personalisatie; een handig foefje waarmee aanbevelingen kunnen worden gedaan op basis van eerdere bestellingen of zoektermen.
Op die manier wordt er vanuit een webshop actief meegedacht waardoor een klant eerder geneigd is om een ander product aan te schaffen. Dit is ook voor internationale webshops een aanrader; mits zij de webwinkel toegankelijk genoeg hebben gemaakt voor oudere klanten. Klanten op leeftijd haken af wanneer zij teksten niet begrijpen, omdat het bijvoorbeeld niet goed vertaald is in het Nederlands. Laat daarom direct je websiteteksten in correct Nederlands vertalen. Vermijd Google Translate en schakel een expert in, zoals vertalers van vertaalbureau Fairlingo, voor het professioneel vertalen van teksten naar het Nederlands. Laat de teksten ook vertalen naar talen van andere landen waar je naar bezorgt.
 

Optimaliseer webshop voor voice search

Steeds meer zoekmachines hechten vandaag de dag waarde aan het belang van voice search. Dat komt omdat er dit jaar meer met behulp van een zoekopdracht met spraak gezocht is in onder andere Google. Omdat zoekmachines hun gebruikers een optimaal resultaat willen aanbieden, scoort voice search in 2020 en 2021 enorm op het gebied van SEO. Deze verandering was het afgelopen jaar al zichtbaar, maar is met de komst van de pandemie versneld. Mensen hebben al zoveel aan hun hoofd en willen gemak: dat krijgen ze onder andere door alleen hun stem te hoeven gebruiken voor zoekopdrachten via een tablet of smartphone.
De verwachting is zelfs dat zoekopdrachten in de toekomst voor 50% op basis van voice search zal gebeuren. Hierbij wordt voice search met name via de mobiele telefoon gebruikt. Inmiddels kan je Google Assistent op ruim 3/4e van je vragen een duidelijk en kloppend antwoord geven. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe spijkerbroek volgens de laatste trends of zoek je naar een jas van een specifiek merk? Gebruik dan voice search in Google en je ziet vanzelf welke resultaten je allemaal krijgt. Voor dit moment is het zaak voor de e-commerce om te investeren in het verbeteren van de webshop voor deze manier van zoeken. Schakel hiervoor een expert in en zorg er wederom voor dat alle teksten op de website voor diverse landen op de juiste manier vertaald zijn. Anders scoor je überhaupt niet het aantal klanten dat je misschien had gewild.
 

Online events zijn een ding en worden nog belangrijker

Veel bekende e-commerce bedrijven profiteerden niet alleen van de omzet uit fysieke winkels maar ook van fysieke events en ontmoetingen met klanten. Denk bijvoorbeeld aan een opening van een winkel, een influencer die fans komt ontmoeten in de winkel of de start van een nieuwe collectie. Om toch het contact met de klant op te kunnen blijven zoeken, al is dat op afstand, worden er vandaag de dag online events georganiseerd. Zo zijn er winkels, merken en ondernemers die een YouTube-kanaal zijn gestart om klanten een kijkje achter de schermen te geven en zijn er live-sessies waarbij een nieuwe collectie of nieuwe producten gepresenteerd worden.
 
Ook leuk: je kunt natuurlijk daarnaast je klanten betrekken bij een online event. Wat dacht je van een online kookcursus wanneer je een kookwinkel hebt of van een virtuele workshop barista worden wanneer je over een koffie- en theewinkel beschikt? Er is van alles mogelijk binnen diverse branches en iedereen geniet van de voordelen: de klant leert de winkel op een nieuwe manier kennen, terwijl het bedrijf achter de webwinkel weer wat extra geld kan verdienen. E-commerce is dus hard aan het veranderen en vooral: vernieuwen. De crisis heeft voor faillissementen en andere problemen gezorgd, maar biedt bovenal ook weer nieuwe kansen voor e-commerce, zowel landelijk als internationaal.
 

Bureaus

Media

Marketing