IKEA doet aanbevelingen duurzaamheid

19-06-2018 (11:53) - Economisch

IKEA Nederland heeft maandag duurzaamheidsaanbevelingen overhandigd aan directeur Duurzaamheid en circulaire economie Esther de Kleuver van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het bedrijf heeft in mei en juni verschillende bedrijven zoals de NS en Unilever en experts op het gebied van duurzaamheid, psychologie, marketing en gedragsverandering samengebracht voor adviezen.


Onder leiding van Harm Edens bespraken zij in tien interviews het vraagstuk: 'Hoe zorgen we ervoor dat alle mensen in Nederland een duurzamer leven gaan leiden?'. De belangrijkste inzichten en aanbevelingen voor overheid en bedrijven zijn gebundeld in het aanbevelingsdocument. De tien gesprekken zijn terug te luisteren als podcastserie.

 

impact met duurzaamheid

Alberic Pater, Country Sustainability Manager IKEA Nederland: “IKEA neemt duurzaamheid serieus. We verduurzamen onze eigen bedrijfsvoering, bijvoorbeeld door onze daken te voorzien van zonnepanelen of te investeren in windparken. Ook kiest IKEA steeds vaker voor duurzamere grondstoffen in de producten, zoals duurzamer katoen, gecertificeerd hout en gerecycled plastic.


“Om echt impact te hebben, zullen we samen met de overheid en andere bedrijven meer dan zeven miljoen huishoudens moeten verleiden om thuis duurzamer te gaan leven. Door samen te werken, komen we verder. De inzichten uit de interviews helpen ons om effectiever te communiceren met klanten over een duurzamer leven thuis. Deze inzichten houden we niet voor onszelf, omdat meer bedrijven dezelfde uitdaging hebben” aldus Alberic.

 

opvallende aanbevelingen


Opvallende aanbevelingen zijn bijvoorbeeld dat opties voor vervoer anders kunnen worden gepresenteerd. Maak van de duurzame keuze de standaardkeuze door opties anders te presenteren. Bied bijvoorbeeld nieuwe medewerkers niet direct een lease-auto aan, maar de eerste twee maanden een ov-kaart. Door het openbaar vervoer als standaardkeuze te presenteren, zullen naar verwachting meer mensen definitief voor een ov-kaart kiezen. En maak duurzaamheid makkelijker. Als voorbeeld wordt het dancefestival DGTL genoemd. Door PET-flesjes in te zamelen met mobiele karretjes, is het de bezoeker makkelijker gemaakt om afval te scheiden. Het resultaat was dat 91% van de PET-flesjes worden gerecycled.

 

 

 

 


Bureaus

Media

Marketing