Jellow ziet groei in vraag freelancers

10-02-2021 (13:07) - Economisch

Sinds corona heeft het on demand freelance platform Jellow gemerkt dat er een forse groei is ontstaan in de vraag naar freelance specialisten. Dit komt doordat bedrijven nu vaker projectmatig werken en hiervoor direct de beste specialist willen inhuren. Alleen al de vraag naar online specialisten is met 373% gestegen, maar ook freelance opdrachten binnen web-en app development steeg met 106%.
 
Tijdens de start van de corona-uitbraak sneden bedrijven als eerst in freelance contracten en werden deze taken zo goed als het kon verdeeld onder vaste medewerkers. De flexibele werkvorm werkte op dat moment voor veel freelancers tegen en zij zagen hun inkomsten dalen. Maar nu nog geen jaar later blijken de rollen omgedraaid te zijn en is er juist meer dan ooit vraag naar freelance specialisten.
 

Projectmatig werken

De “projectmatige werkvorm”, waarbij bedrijven projectmatig te werk gaan en hiervoor de beste specialisten inhuren, groeit. Lars Evers, CEO Jellow Nederland: “In het tempo waarin we nu leven, waarin digitalisering vrijwel een must is, is bij veel bedrijven projectmatig werken in een stroomversnelling gebracht. Dit komt veelal doordat zij bijvoorbeeld meer tijd en geld willen steken in hun eigen website en de vindbaarheid ervan. Budgetten worden anders verdeeld en voor sommige bedrijven biedt dit de mogelijkheid om dit in online specialismen te steken. Een voorbeeld is dat de verkoop van producten zich nu grotendeels online voordoen. Een goed werkende webshop en online marketing is hierbij belangrijk. In plaats van hier een vaste kracht op aan te nemen, vliegen bedrijven dit aan als een project en huren de beste specialist in die snel en effectief werk aflevert.”
 

Onderzoek

Jellow deed eerder een onderzoek naar de groei van freelancers op hun platform. Hieruit kwamen enkele opvallende cijfers naar voren. Onder andere steeg het aantal freelance opdrachten binnen web- en app development met 106%. En de vraag naar online specialisme steeg zelfs met 373% ten opzichte van voor de corona-uitbraak. “Dit is erg positief natuurlijk, in vergelijking met de eerdere berichten waaruit bleek dat het aantal freelance opdrachten erg gedaald zijn”, zegt Evers. “Binnen Jellow is de vraag naar specialisten in web- en app-development over het algemeen populair. Maar juist in deze tijd merken we vooral de vraag naar online specialismen ook stijgt, zoals: SEA-, SEO-, Facebook-, en content marketeer is groot. Waar we bij Jellow met name trots op zijn is dat de meeste freelancers in deze schaarse vakgebieden in onze netwerk zitten.”
 
Het on demand freelance platform Jellow is actief in Nederland en België, met een freelance pool van ruim 42.000 HBO/WO specialisten in de vakgebieden marketing, sales, communicatie, design, development, HR, finance en management. Op Jellow.nl kunnen opdrachtgevers direct contact maken met beschikbare freelancers. Jellow werkt onder meer voor T-Mobile, Rijksuniversiteit Groningen, Nationale Loterij en Nationale Nederlanden.
 
 


 


Bureaus

Media

Marketing