Mastercard fors op vingers getikt

11-02-2019 (09:37) - Economisch

 MasterCard is er niet in geslaagd de Europese registratie van het beeldmerk GlobalBanking tegen te houden. Volgens het Europese merkenbureau EUIPO stemt het merk onvoldoende overeen met het beeldmerk Cirrus van MasterCard.


Om de zaak te winnen was het voor MasterCard van groot belang dat het zou aantonen dat het Cirrus-beeldmerk in Europa erg bekend is en daardoor een sterk onderscheidend vermogen bezit. Dat zou natuurlijk geen probleem mogen zijn voor zo’n logo, dat op vele miljoenen creditcards en 400.000 betaalautomaten in Europa staat. Toch slaagde MasterCard er niet in het juiste bewijs in te dienen. 
 

over de schutting gegooid

Het blijkt dat de advocaten van MasterCard een grote bak aan documenten bij EUIPO over de schutting hebben gegooid, met voornamelijk voorbeelden van gebruik van het MasterCard-logo, en niet van het Cirrus-merk. Ook zijn de stukken veelal ongedateerd en hebben ze een onduidelijke herkomst, aldus EUIPO.
 
 
 
 

Bas Kist

Bureaus

Media

Marketing