Mediabrands' Retail Buying Study veranderingen in shopgedrag

01-04-2021 (15:58) - Economisch

Het online shopgedrag is in bijna alle retail categorieën met 50% gestegen, blijkt uit jaarlijks onderzoek Mediabrands' Retail Buying Study. Opvallend voor 2020 is dat de supermarkt nieuw is in de top vijf winkels binnen de categorieën Verzorging & gezondheid en Baby-verzorging.
 
Het blijkt ook dat mensen gemiddeld minder oriënteren alvorens tot een aankoop over te gaan: van gemiddeld 4,2 oriëntatiebronnen in 2019 is er in 2020 sprake van gemiddeld 3,1 oriëntatiebronnen.

De positie van de winkel als oriëntatiebron is logischerwijs gedaald. Online reclamefolders zijn daarentegen de meest gebruikte oriëntatiebron in 2020. In de jongste doelgroep 18-24 jaar zien we juist dat social kanalen een belangrijke oriëntatiebron vormen.
 
Duurzaamheid minder belangrijk
Het belang dat consumenten hechten aan duurzaamheid is gedaald van 62% in 2019 naar 51% in 2020. Deze trend is consistent in het koopgedrag: ten opzichte van vorig jaar wordt er een stuk minder duurzaam gekocht. Zo blijkt dat het percentage mensen dat fairtrade, diervriendelijk of biologisch koopt is gedaald ten opzichte van 2019. Er werd ook minder gelet op duurzaamheidskeurmerken of producten met minder afval.
 

Bureaus

Media

Marketing