Meer online shoppen ondanks open winkels

04-05-2021 (11:02) - Economisch

De pandemie heeft al meer dan een jaar grote impact op de retailindustrie. Veel retailers hebben met ongekende snelheid, noodgedwongen een digitale transformatie doorgemaakt. Een nieuw onderzoek van Klarna laat zien dat shoppers in Nederland verwachten in de toekomst nog meer online te shoppen. Tegelijkertijd hebben ze in de afgelopen maanden de beleving van het shoppen in fysieke winkels wel gemist.

Klarna’s Shopping Pulse geeft inzicht in hoe consumenten kijken naar shopping, ook na de pandemie. Het terugkerende onderzoek is uitgevoerd onder meer dan 9.000 consumenten in negen kernmarkten van Klarna: de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Noorwegen, Finland en Zweden.
 

Shopgedrag

51% van de Nederlandse shoppers denkt dat ze volgend jaar hun meeste aankopen online blijven doen en 45% van de Nederlandse shoppers zou alle aankopen online blijven doen als ze zouden moeten kiezen. Van alle negen onderzochte landen hebben Nederlandse shoppers het minste geshopt in fysieke winkels. Ook zouden Nederlanders producten voor de auto, dagelijkse boodschappen en geneesmiddelen in de toekomst vaker online willen kopen dan dat zij nu doen.

Bureaus

Media

Marketing