Mensen kiezen steeds vaker voor het kopen van een fiets online

12-02-2021 (14:54) - Economisch

Dat steeds meer verkoop zich verplaatst naar online is wellicht niet zo verrassend. Maar wat wel verrassend is, is dat dat ook geldt voor sommige grote aankopen. Zoals een nieuwe fiets. Mensen kiezen er steeds vaker voor om een fiets online te kopen in plaats van bij de lokale fietswinkel. Hoe kan het toch dat we zo’n grote aankoop steeds vaker liever online doen?
 

Het coronaeffect

De toename van online verkoop van fietsen gedurende het afgelopen jaar is natuurlijk niet verrassend te noemen. Door het coronavirus zijn winkels minder open geweest en veel mensen willen – nog steeds – zoveel mogelijk contact met anderen beperken. Dus winkelt men online. Die grootschalige verschuiving naar online verkoop zal niet zomaar helemaal teruggedraaid worden wanneer het coronatijdperk achter ons ligt. Als mensen eenmaal de smaak te pakken hebben, is het immers moeilijk meer tegen te houden.
 

Groter aanbod

Maar ook vóór corona kocht men al jarenlang steeds vaker online een nieuwe fiets in plaats van in de fietsenwinkel. Daar is één relatief simpele verklaring voor te bedenken: online is het aanbod een stuk ruimer dan in een fietsenwinkel. We willen ruim aanbod hebben in alle prijsklassen en verder kunnen kijken dan de voorraad van een fietsenwinkel. Bij een webshop als Bikester.nl vind je dat ruimere aanbod.
 

Geen verkoper die druk uitoefent

Wat ook een voordeel is van een webshop ten opzichte van een fietsenwinkel, is dat je daar geen druk voelt van een ‘hulpvaardige’ verkoper die je vooral iets probeert te verkopen. Mensen willen op hun gemak alles met elkaar kunnen vergelijken én kunnen lezen wat andere gebruikers van de fiets die ze op het oog hebben vinden. In de winkel moet je het doen met de mening van de verkoper, en die is natuurlijk weinig objectief. Ook is het veel moeilijker om daar alle specificaties van het aanbod te vergelijken. Aangezien het in onze aard zit om te kijken en niet te kopen, voelen we ons meer op ons gemak in een webshop.
 
 

Bedenktijd en retourrecht

Maar waarom zetten we daarvoor de mogelijkheid om een fiets te kunnen testen voordat we hem kopen opzij? Omdat we tegenwoordig bedenktijd hebben bij onze online aankopen en het recht van retour hebben mits de proefrit kort en zonder schade is geweest. Niet dat het nu heel eenvoudig om een fiets terug te sturen naar de winkel, maar het biedt de koper voldoende veiligheid om een online aankoop te durven doen.
 
Wordt de aloude fietsenwinkel zo overbodig? Dat zal de markt moeten uitwijzen. Het is denkbaar dat er altijd mensen zullen blijven die een fiets liever eerst gezien en uitgeprobeerd hebben voordat ze hem aanschaffen en die wél behoefte aan persoonlijk advies van een verkoper. Maar of het voldoende is om fietsenwinkels open te houden, is maar de vraag. Dat neemt niet weg dat er wél altijd behoefte zal blijven aan fietsenmakers!
 

Bureaus

Media

Marketing