Moedermaatschappij Bever met kapitaalinjectie klaar voor de toekomst

03-05-2021 (09:21) - Economisch

A.S.Adventure Group, de moedermaatschappij van de Nederlandse keten van Bever-buitenwinkels, heeft vandaag officieel een overeenkomst met haar aandeelhouders en banken gesloten. Met de financiële herstructurering versterkt de groep, waaronder Bever valt, haar toekomst. Naast de schuldherschikking ontvangt de groep ook een kapitaalinjectie van 25 miljoen euro en is de Raad van Commissarissen uitgebreid met twee nieuwe leden: Daniel Ropers (ex-CEO bol.com) en Robert Bensoussan (onder andere ex-CEO L.K. Bennett en Jimmy Choo).
 
Door de financiële herstructurering hebben de banken een belang in de keten verworven, het merendeel van de aandelen en de besluitvorming blijft in handen van de Franse investeringsmaatschappij PAI Partners en het management. CEO Frederic Hufkens maakte al eerder bekend dat er door de nieuwe belangenverdeling operationeel niets zal veranderen. Hufkens: “Deze financiële procedure geeft de internationale groep extra slagkracht om de coronapandemie te trotseren, maar vooral ook om de voorziene groeistrategie verder uit te werken. Een toekomst waarin de winkels het hart van de organisatie blijven en waarin de omnichannelstrategie nog verder wordt verfijnd. Mede daarom hebben we besloten de Raad van Commissarissen uit te breiden met Daniel Ropers en Robert Bensoussan. Ik kijk er enorm naar uit om met deze twee ervaren CEO’s uit de retail- en fashionindustrie te gaan samenwerken.”
 

Groeistrategie

Financieel directeur Kris Horrevorst is blij dat de onderhandelingen, die in de herfst van vorig jaar zijn gestart, nu zijn afgerond. “Sterke online prestaties en een erg trouw cliënteel bewezen de kracht en betrouwbaarheid van de diverse winkelconcepten. Hierdoor is de hele groep in 2020 winstgevend gebleven.” Over de groeistrategie voegt hij eraan toe dat de markt voor de merken binnen de A.S.Adventure Group aantrekkelijk is omdat mensen door de pandemie steeds meer naar buiten gaan. “We willen groeien door selectief nieuwe winkels te openen en ook onze e-commerceplatformen uit te breiden.”
 

Klaar voor het ‘nieuwe normaal’

CEO Albert Scholte van Bever bevestigt dat de Nederlandse cijfers ondanks alle uitdagingen altijd positief zijn gebleven. Scholte: “Het sluiten van de winkels was een enorme domper, maar we hebben het geluk dat door de pandemie veel meer mensen hebben ontdekt hoe fijn het is om buiten te zijn. Onze sterke omnichannelstrategie heeft er vervolgens aan bijgedragen dat al deze mensen aan Bever dachten om bijvoorbeeld wandel- of hardloopschoenen te kopen.
Corona heeft ons als bedrijf laten inzien hoe creatief en flexibel Bever is en hoe snel we ons kunnen aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Met dezelfde passie en liefde voor buiten hebben we onze klanten op andere manieren geholpen. Ook heeft de pandemie ons niet weerhouden om afgelopen maart onze grootste winkel én flagshipstore in Westfield Mall of the Netherlands te openen. Bij Bever kijken we positief naar de toekomst en we zijn helemaal klaar voor het ‘nieuwe normaal’.”
 

Bureaus

Media

Marketing