Online supermarkt Picnic breidt uit naar Frankrijk

19-05-2021 (10:44) - Economisch

Online supermarkt Picnic breidt uit naar Frankrijk. Enkele weken geleden startte het Nederlandse bedrijf een besloten pilot in de noordelijke regio Valenciennes, dicht bij de grens met België. Na de pilot komt de app waarmee klanten boodschappen kunnen bestellen beschikbaar voor alle inwoners van de stad, die gefaseerd toe worden gelaten. Net als in Nederland en Duitsland breidt de websuper vervolgens stad voor stad uit.
 
Picnic startte in september 2015 op dezelfde manier in Amersfoort. Onder de naam Sprinter werd na drie jaar voorbereiding het vernieuwende concept onder zo’n 100 inwoners getest. In 2018 ging Picnic na een vergelijkbare pilot van start in de Duitse regio Düsseldorf. Inmiddels heeft het bedrijf 650.000 klanten in ruim 125 Nederlandse plaatsen en 350.000 klanten in ruim 40 Duitse plaatsen, die hun boodschappen gratis thuisbezorgd krijgen met een van de ruim 1000 elektrische bezorgwagentjes. De omzet verdubbelde in 2020 naar 500 miljoen euro, in 2021 moet dat 1 miljard zijn.
 

Meilleurs prix, livrés gratuit

Het motto van Picnic (Laagste prijs, gratis thuis) is straks ook in Valenciennes op de zijkant van de wagentjes te zien: Meilleurs prix, livrés gratuit. Tijdens de pilot bezorgt Picnic de boodschappen met 10 bezorgwagentjes, aan het eind van het jaar zijn dit er naar verwachting 30. Momenteel heeft Picnic circa 20 Franse runners in dienst, dit zullen er eind 2021 ongeveer 50 zijn. 

Bureaus

Media

Marketing