Online supermarkt Picnic leidt LinkedIn Top 10 startups

22-09-2020 (11:22) - Economisch

Picnic staat op de eerste plaats in de Top 10 Nederlandse startups van LinkedIn. De online supermarkt wordt gevolgd door twee e-mobility startups: Felix (deelscooters) en Dott (deel e-bikes en e-steps). Wat opvalt is dat veel van de bedrijven in de lijst een weerspiegeling zijn van hoe onze wereld veranderd is door COVID-19: van real life naar digitaal. 
 
'We zien een verschuiving naar een gedigitaliseerde economie met diensten die veelal online worden verleend', aldus Pieter Cranenbroek, redacteur bij LinkedIn Nieuws. 'De meerderheid van de startups uit de top 10 is relevanter dan ooit omdat ze, ondanks de crisis, vanwege hun digitale karakter werkzaamheden hebben kunnen voortzetten of zelfs hebben kunnen uitbreiden.”
 
De Top 10 geeft een overzicht van snelgroeiende, jonge bedrijven die zich dit jaar ook nog eens staande wisten te houden in economisch uitdagende tijden. De lijst is samengesteld op basis van een combinatie van factoren,  zoals personeelsgroei, interesse in eninteractie met het bedrijf, betrokkenheid bij werknemers en de mogelijkheid om het beste talent aan te trekken. Hiervoor is gebruik gemaakt van LinkedIn-data over de periode januari-juli 2020. 
 

De volledige top 10:

1. Picnic - Amsterdam - voedingssector - online supermarkt
2. felyx - Amsterdam - transport - shared e-scooters
3. Dott - Amsterdam - transport - shared e-bikes en e-steps
4. Otrium - Amsterdam - e-commerce - online designer outlet
5. Crisp - Amsterdam - voedingssector - online supermarkt
6. Lumicks - Amsterdam - biotech - hightech wetenschappelijke instrumenten
7. Bynder - Amsterdam - IT - platform voor digitaal bestandsbeheer
8. Zivver - Amsterdam - IT - veilige e-mail en bestandsoverdracht
9. BUX - Amsterdam - financiële dienst - app voor commissievrij beleggen
10. 3D Hubs - Amsterdam - industriële techniek - online platform voor on demand netwerk van 3D productie
 

Virtuele levens

Met mensen die het eerste halfjaar van 2020 meer tijd thuis en online hebben doorgebracht vanwege Covid-19, weerspiegelen veel van de bedrijven in de lijst van dit jaar dus de behoeften van die virtuele levens. Dat gold zeker ook voor Picnic. De vraag naar aan huis bezorgde boodschappen explodeerde door de coronacrisis. Het bedrijf, ,dat nu vijf jaar bestaat, is inmiddels van een start-up uitgegroeid tot een scale-up, met zo’n 300.000 klanten en ruim 5000 medewerkers.
 

 


Bureaus

Media

Marketing