Picnic verlengt e-commerce-cao en verhoogt lonen met 10 procent

08-11-2021 (13:19) - Economisch

Picnic en vakbond De Unie hebben overeenstemming bereikt over een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) voor de ruim 7000 werknemers van het snel groeiende e-commercebedrijf. Medewerkers van Picnic krijgen er de komende drie jaar tien procent loon bij.
 
Bijna twee jaar geleden sloot Picnic als eerste partij in de e-commerce een cao af. Vlak na het uitbreken van de coronacrisis kregen medewerkers onder andere zes procent extra salaris, een extra vakantiedag, een persoonlijk ontwikkelbudget en sneller een vast contract. Medeoprichter van Picnic Michiel Muller: “Deze cao loopt april volgend jaar af. Picnic heeft altijd de intentie uitgesproken ruimschoots daarvoor met een nieuw akkoord te komen, zodat onze medewerkers niet zonder cao zitten. De afgelopen maanden hebben we daarom gesprekken met De Unie gevoerd.”
 

Salarissen flink omhoog

“De gesprekken waren positief en hebben tot een mooi resultaat geleid”, aldus Huug Brinkers, onderhandelaar namens vakbond De Unie. “Ten eerste gaan de salarissen flink omhoog. De komende drie jaar zullen de lonen namelijk met tien procent worden verhoogd. Drie keer met drie procent én een eenmalige uitkering van één procent.” Voor sommige salarisgroepen komt daar zelfs nog tot tweeënhalf procent bovenop. Brinkers: “De geplande loonsverhoging van komend voorjaar halen we grotendeels naar voren, zodat medewerkers al vijf maanden eerder profiteren van een hoger loon.”
 
Voordat het zover is moet er eerst nog worden gestemd. De komende week hebben alle medewerkers van Picnic de gelegenheid om hun stem te laten horen. Pas als een meerderheid akkoord gaat zet De Unie een handtekening onder deze cao. Toon Borren, verantwoordelijk voor personeelszaken bij Picnic: “Bij een moderne cao hoort ook een moderne manier van inspraak. Wij vinden het meerwaarde hebben dat alle medewerkers betrokken worden bij hun eigen arbeidsvoorwaarden.” Op basis van regelmatig onderzoek onder medewerkers gaan De Unie en Picnic met elkaar in gesprek over arbeidsvoorwaardelijke zaken. “Zo hebben we binnen het eerste jaar van de cao al ruim duizend medewerkers een vast contract aangeboden”, aldus Borren.

Brinkers ziet de stemming met vertrouwen tegemoet: “De gemaakte afspraken zijn een forse verbetering. Minimaal tien procent meer salaris, waarvan het eerste deel dus al per deze week in gaat. Net als bij de onderhandelingen in 2019 rekenen we er dan ook op dat een ruime meerderheid van de medewerkers dit akkoord zal steunen." 

Bureaus

Media

Marketing