Prime Day positief effect op online shoppen in Nederland

19-07-2018 (10:50) - Economisch

De eerste Nederlandse Amazon Prime Day lijkt een interessant halo-effect te hebben. Uit data van Criteo blijkt namelijk dat online sales bij grote retailers met 33 procent stegen tijdens de promotieperiode van Amazon.


Pepijn Breijder, Managing Director Benelux en Nordics bij Criteo.“Dat betekent dat Prime Day een positief effect lijkt te hebben op de bredere online shopping community in Nederland. De stijging in verkoopcijfers is gelinkt aan een stijging in interesse. Tijdens Prime Day afgelopen maandag en dinsdag zagen de grote retailers ook hun bezoekersaantallen stijgen met 19 procent. Conversie ging gemiddeld met 14 procent omhoog." 

 

crash

Amazon Prime Day bestaat nu vier jaar en was dit jaar voor het eerst ook beschikbaar voor Nederlandse consumenten. Internationaal was de zesendertig uur durende sale zo’n succes dat de servers van Amazon crashten.


Pepijn
: “Het kan dus zijn dat, ook in Nederland, koopjesjagers bij andere online winkels op zoek zijn gegaan. Wat de oorzaak ook is, het is duidelijk dat ook onze nationale retailreuzen profiteren van Amazon Prime Day. Mijn advies is dan ook om via alle kanalen een uitstekende shopping-ervaring bieden. Personaliseer die ervaring voor iedere individuele consument op een manier die past bij hun unieke aankoopstijl. Ik weet uit ervaring dat deze aanpak voor veel retailers lastig kan zijn, maar dankzij inzichten vergaard via deep learning technologie en onderzoek maken ze zeker kans om te concurreren met de Amazons van deze wereld.”


Bureaus

Media

Marketing