Uurtarieven freelancers flink gekelderd

29-10-2020 (10:39) - Economisch

Het uurtarief voor freelancers is flink gekelderd. Sinds de start van de coronacrisis hebben freelancers gemiddeld 7 procent moeten inleveren. Dat blijkt uit recent onderzoek van freelance platform Hoofdkraan.nl.
 
Zowel freelancers in de creatieve sector als marketeers en bedrijfsadviseurs. hebben het zwaar. Het gemiddelde uurtarief ligt in 2020 op 43 euro per uur. In 2019 was dat nog 47 euro. Freelancers in de creatieve sector vragen gemiddeld 9 procent minder dan vorig jaar, terwijl bedrijfsadviseurs nog harder worden getroffen (-19 procent). Veel van de freelancers in deze laatste groep verdienen hun geld met het adviseren van startups. Een doelgroep die het momenteel erg moeilijk heeft. In vrijwel alle sectoren is een daling van het uurtarief te zien met uitzondering van freelance managers. Zij blijven vooralsnog buiten schot.
 

Regionale verschillen

Flevoland verliest maar liefst 23 procent ten opzichte van 2019. Vorig jaar hoorde deze provincie nog bij de top van Nederland. Ook in de provincies Groningen en Overijssel moeten freelancers met minder genoegen nemen, respectievelijk -10 procent en -16 procent. Gelukkig is er ook positief nieuws te melden. Zowel Friesland, Drenthe als Limburg noteren een plusje.
 
 
Van de vier grootste steden wordt Amsterdam het zwaarst wordt getroffen, blijkt het onderzoek. Het uurtarief zakt daar naar een gemiddeld 46 euro. Vorig jaar was dit nog 49 euro. Rotterdam staat voor het derde jaar op rij onderaan, met een uurtarief van 44 euro per uur.
 

Stunten met tarieven

Veel ondernemers kunnen zich goed aanpassen aan de huidige tijd, blijkt uit het onderzoek. Bijvoorbeeld door versneld een uitgebreide webshop te lanceren, een mobiele app te laten ontwikkelen, of instructiefilmpjes te laten monteren. Wel houden veel ondernemers de hand op de knip en wordt een steeds scherpere offerte verwacht van de freelancer. Daardoor wordt het nog moeilijker voor freelancers om voldoende inkomsten te genereren. Een logisch gevolg is dat freelancers moeten stunten met hun tarieven om toch zoveel mogelijk opdrachten naar zich toe te trekken, zodat zij na de crisis wel een mooi netwerk hebben opgebouwd.
 
De tariefdaling en de daarbij behorende maatregelen zijn zorgelijk, vindt Niels Goossens, directeur van Hoofdkraan.nl. ‘Omzetprognoses worden alsmaar bijgesteld, en er is minder geld beschikbaar voor investeringen in de toekomst. Ondernemers zijn terughoudend en ambitieuze plannen worden in de ijskast gezet. Alleen een echte oplossing van de crisis kan het tij nog keren.’
 
Download hier het volledige onderzoeksrapport.
 
 
 

 


Bureaus

Media

Marketing