Vinted haalt €250 miljoen op in nieuwe investeringsronde

12-05-2021 (11:57) - Economisch

Vinted, Europa's grootste online C2C-platform voor tweedehands mode met meer dan 45 miljoen leden wereldwijd, heeft 250 miljoen opgehaald in een nieuwe financieringsronde. De investering - waarmee de onderneming nu een pre-money waardering van 3,5 miljard heeft - werd gedaan door EQT Growth, met deelname van elk van Vinted's vorige hoofd investeerders: Accel, Burda Principal Investments, Insight Partners, Lightspeed Venture Partners en Sprints Capital.
 
Met deze nieuwe investering geeft Vinted verder vorm aan zijn ambitie om tweedehands de norm te maken en meer mensen deel te laten nemen aan de circulaire economie. De onderneming gaat onder meer uitbreiden naar nieuwe regio's binnen en buiten Europa en bovendien investeren in de user-experience van zijn leden, in veiligheid, betalingen, verzendingen, infrastructuur en in nieuwe product tools en -functies.
 
Vinted blijft zijn team uitbreiden. De afgelopen 12 maanden nam het aantal medewerkers al met zo'n 75% toe tot meer dan 700 mensen. De komende tijd vindt ook een uitbreiding plaats van het Vinted-kantoor in Berlijn, waar onder meer de productontwikkelingsteams zijn gevestigd.
 

Versnelde verschuiving naar circulaire mode

De nieuwe investering van vandaag onderstreept het groeiende belang van tweedehands mode voor consumenten. De markt voor tweedehands kleding heeft in 2025 naar verwachting wereldwijd een omvang $2,2 biljoen*. De verschuiving naar tweedehands is de afgelopen jaren in een stroomversnelling geraakt, ook tijdens de pandemie, omdat consumenten naar een manier van winkelen zoeken die aansluit bij het thuiswerken en die het bovendien mogelijk maakt (milieu)bewuster te kopen.
 
Vinted, opgericht in 2008, is inmiddels prominent aanwezig in Europa en is goed gepositioneerd om zijn groei in 2021 en daarna te versnellen. In november 2019 haalde Vinted €128 miljoen op in een financieringsronde onder leiding van Lightspeed Venture Partners en werd daarmee tevens het eerste Unicorn-bedrijf in Litouwen.

Sindsdien versterkte Vinted zijn aanwezigheid in de grotere en meer gevestigde markten, waaronder een lancering in Italië, de overname van het Nederlandse United Wardrobe en het mogelijk maken voor meer leden om in verschillende landen te handelen met zijn internationale platform. Naast toegenomen investeringen in marketing in het Verenigd Koninkrijk, voegde Vinted in Duitsland verschillende apps samen om leden samen te brengen in één sterke community en werd het merk in heel Europa versterkt. In dezelfde periode verdubbelde Vinted zijn klantenserviceteam.
 
Vinted zet steeds meer in op het ondersteunen van de communities waar de onderneming actief is. Vorig jaar schonk het meer dan €1 miljoen aan stichtingen die een behandeling voor COVID-19 ontwikkelen. 

Bureaus

Media

Marketing