Baby's booming business

27-07-2016 (13:45) - Economisch

De baby- en kinderfashion boomt. Dit blijkt uit de INretail/GfK Fashionscan die winkelomzetten monitort. De grootste omzetstijgers in het eerste halfjaar waren baby- en kinderbovenmode (bijna 8%) en kinderschoenen (7,6%).
 
Wie lingerie, bad- en nachtmode en herenondergoed verkoopt, noteerde bijna 7% omzetgroei. In deze cijfers zijn on- en offline resultaten bij elkaar opgeteld. De meimaand was in veel gevallen de beste verkoopmaand. Het gestegen consumentenvertrouwen werkte goed uit voor de detailhandel non-food.
 
omzetgroei schoenen
De verkoop van schoenen verloopt dit jaar uitstekend. Het tweede kwartaal werd met 4,4% meer omzet dan een jaar eerder afgesloten. Ook het eerste kwartaal sloot af met een plus van 1,9%. De grootste omzetstijging in het tweede kwartaal werd voor kinderschoenen genoteerd: 7,2%. Het segment herenschoenen is met 4,9% groei een uitstekende tweede. De omzet in damesschoenen groeide met 3,5%. Na het eerste halfjaar is de totale schoenenmarkt 3,4% hoger.
 
plussen in mode
In het tweede kwartaal was er in veel mode segmenten sprake van een omzet inhaalslag. De totale groei was in het tweede kwartaal 0,7% en dat veranderde de achterstand van 0,4% na het eerste kwartaal in een plus van 0,2% na een half jaar. Winnaar in het tweede kwartaal is de omzetgroei in beenmode met 7,9%. Winkels met lingerie, bad- en nachtmode en herenondergoed (7,8%) en baby- en kinderbovenmode (7,5%) deden ook uitstekend zaken. De verkoop van herenkleren steeg 3,3%. De verkoop van damesfashion bleef 5,1% achter.

Inhaalslag sportkleding
De verkoop van sportkleding steeg in het tweede kwartaal 3%. Daarmee werd de achterstand van het eerste kwartaal van 4,1% goed weggewerkt. Dit blijkt uit de INretail Sportmonitor. De totale omzet na een half jaar loopt bijna een procent voor op 2015. Ook de verkoop van sportschoenen staat na twee kwartalen weer in de plus, hoewel de omzet in het tweede kwartaal 0,3% achterbleef vergeleken met 2015. De verkoop van sport hardwaren loopt na een half jaar nog een procent achter op 2015.

Bureaus

Media

Marketing