Bijna 45% ex werknemers V&D positief over merkovername Roland Kahn

15-06-2016 (11:10) - Economisch

Richard Otto (Tens Media), uitgever van de boeken ‘Vroom & Dreesmann’ en ‘Verdwenen Merken’ heeft in samenwerking met Mark Krebs (Facebook-community V&D Herinneringen) onderzoek gedaan naar het wel en wee van het ontslagen personeel van V&D. 343 voormalige V&D’ers deden mee aan dit onderzoek.  


 
80,8% van de respondenten gaf aan tot aan het faillissement bij V&D te hebben gewerkt en dus ook onder de ruim 8.000 ontslagen medewerkers te vallen. Slechts 19,2% van de responderende V&D-medewerkers was al eerder bij het warenhuis vertrokken.
 
Psychische klachten
38% van de respondenten geeft aan last te hebben van psychische klachten (oa depressiviteit, stress en slapeloosheid). Het grote aantal psychische klachten is ook begrijpelijk; bijna de helft (45,1%) van de ontslagen V&D'ers denkt niet op korte termijn (binnen 6 maanden) werk te vinden. Slechts 19,7% denkt van wel en 35,2% heeft weer een nieuwe baan.
Onder het personeel hangt ook veel onbegrip over de ondergang van het warenhuis. Ondanks dat de V&D al jaren zwaar verlieslijdend was, denkt 81,1% van hen dat een faillissement voorkomen had kunnen worden. Slechts 8,4% denkt dat het faillissement onafwendbaar was en 10,5% geeft aan het niet te weten.
 
schuldigen 
Grootste schuldige aan de ondergang van het warenhuis is volgens de ex-medewerkers investeerder Sun Capital (64,7%). 51,1% van hen geeft aan dat ook de V&D-top verantwoordelijk is voor het faillissement. Ondanks dat KKR Capital tussen 2004 en 2010 verantwoordelijk is voor de verkoop van het vastgoed zien minder voormalig V&D-medewerkers (46,1%) dit investeringsfonds als schuldige aan de ondergang van het 129-jarige warenhuis. De niet kopende consument (9,6%), de overheid (8,1%), banken (6,3%) worden slechts door een beperkt aantal medewerkers gezien als debet aan het faillissement.
 
Roland Kahn
Vorige week werd bekend dat Roland Kahn en partners de merknaam V&D uit de failliete inboedel hebben gekocht.  Op een schaal van 1-10 (1=zeer negatief en 10=zeer positief) geeft een derde van de respondenten aan negatieve gevoelens over de verkoop van de merknaam aan Kahn te hebben, terwijl 44,8% van de oud-medewerken aangeeft juist positief te zijn over de recente merknaam-overname (score 7-10).  
Roland Kahn en medepartners sluiten niet uit dat er in de toekomst ook weer V&D-winkels geopend zullen worden. Een derde (29,8%) van de respondenten geeft aan dat zij niet meer bij het warenhuis willen werken. 30% weet het nog niet en 40,2% zou wel graag weer bij het V&D willen werken als er weer winkel geopend worden. Zo ver is het nog niet de nieuwe eigenaren willen zich eerst richten op een webshop. Slechts 20,8% geeft aan bij het digitale warenhuis te willen kopen. 22% zegt nu al nimmer daar een aankoop te zullen doen. 57,2% weet nog niet of zij ook klant van het digitale V&D gaan worden.

Bureaus

Media

Marketing