Broers zamelen € 90.000 in voor Nederlandse fiets

18-05-2016 (11:12) - Economisch

De tweelingbroers Bob en Tom Schiller hebben via Kickstarter € 90.000 opgehaald, drie dagen voor de deadline, om racefietsen geheel in Nederland te produceren. De broers vinden dat Nederlanders, afkomstig uit het bekendste fietsland ter wereld, in staat zouden moeten zijn de beste fietsen ter wereld te bouwen. Met Mokumono Cycles willen de broers de fiets productie terug halen naar Nederland.  

 
Om de fiets in productie te kunnen nemen zijn de broers een crowdfund campagne gestart. 25 Dagen na de start van de campagne op de Amerikaanse site Kickstarter.com is het doel van €90.000 behaald. Er zijn 82 personen van over de hele wereld bereid gevonden het project te ondersteunen.
 
De Mokumono onderscheidt zich in de manier waarop het frame wordt geproduceerd. De productie van een traditioneel fiets frame is al eeuwen het zelfde: ronde buizen worden met de hand aan elkaar gelast. Om die reden is de productie van de Nederlandse fiets naar lage lonen landen verplaatst.
 
innovatief productieproces
Om de fiets productie terug te halen naar Nederland, heeft Mokumono een innovatie productieproces ontwikkeld dat zich gemakkelijk laat automatiseren. Geïnspireerd door de auto industrie worden de Mokumono fietsframes gemaakt van twee platen aluminium die in een vorm gedrukt worden en vervolgens met lasers aan elkaar gelast worden. De Europese auto industrie heeft het voor elkaar gekregen om een deel van de productie binnen Europa te houden door dezelfde technieken toe te passen. De campagne loopt nog tot vrijdagavond 21 uur en de fiets is tot dan verkrijgbaar in twee verschillende specificaties: een versie met één versnelling vanaf €1150 en een versie met acht versnellingen vanaf €1400.
 
Het Mokumono team bestaat op dit moment uit Bob Schiller en zijn tweelingbroer Tom Schiller. Bob is the oprichter van Mokumono en afgestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven. Tom is daarnaast afgestudeerd op Environmental and Resources Management aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Binnen het team is Tom verantwoordelijk voor het 

Bureaus

Media

Marketing