MarCom werkgevers niet scheutig met beloningen

07-04-2016 (09:59) - Economisch

De lonen in de marketing en communicatie sector zijn in 2015 licht gedaald ten opzichte van 2014 (van 15,00 naar 14,60 euro). MarCom professionals verdienen daarmee nog altijd boven het landelijk gemiddelde uurloon wat dit jaar gelijk is gebleven op 14,40 euro. Slechts 5% van alle MarCom medewerkers ontving in 2015 een bonus, dat zelfde cijfer geldt voor de uitkering van een dertiende maand. Wel keerden werkgevers meer winstuitkeringen uit in 2015 (3% in 2014 versus 10% in 2015). Dit blijkt uit de jaarlijkse Loonwijzer/Monsterboard WageIndex.
 
 
Vorig jaar nog liet 82% van de MarCom professionals weten een loonsverhoging te verwachten in 2015. 'Die wens is voor veel professionals niet uitgekomen en dat zie je ook terug in de onderzoeksresultaten van 2015. De loontevredenheid van medewerkers in de marketing en communicatie is sterk afgenomen van 46% in 2014 naar 21% in 2015”, aldus Paulien Osse, directeur Stichting Loonwijzer.
 
Loonwijzer/Monsterboard WageIndex
Gemiddeld bruto uurloon per sector
 
wel blij met baanzekerheid en collega's
MarCom professionals zijn los van het salaris wel tevreden met diverse andere aspecten van hun baan. Zo beoordeelt maar liefst 93% de zekerheid van zijn baan positief, 79% is tevreden over hun relatie met collega’s en een zelfde percentage is blij met zijn werkomgeving.
 
De Loonwijzer/Monsterboard WageIndex is het resultaat van de jarenlange relatie tussen Monsterboard en Loonwijzer en hun gezamenlijke behoefte aan een transparante arbeidsmarkt. Loonwijzer is een onafhankelijke non-profit organisatie die data over lonen in 89 landen onderzoekt en vergelijkt. De Nederlandse data zijn gebaseerd op 230.000 ingevulde enquêtes, waarvan 3.697 medewerkers werkzaam in de marketing en communicatiebranche. Monsterboard is marktleider in het succesvol verbinden van mensen en bedrijven om ze te helpen aan een betere baan of het beste talent. Samen geloven beide partijen dat deze Index meer openheid creëert in ‘de wereld van werk’.

Bureaus

Media

Marketing