Online blijft iDEAL the big deal

20-10-2016 (10:27) - Economisch

Online aankopen doet de Nederlander het vaakst met iDEAL. Dit was vorig jaar al zo, en er lijkt voorlopig geen verandering in te komen. Het aandeel van iDEAL blijft dit jaar stabiel op 56%. Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org.

In het afgelopen half jaar zijn 45 miljoen online aankopen betaald met iDEAL. In totaal zijn er ruim 81 online aankopen gedaan door Nederlanders. De 45 miljoen iDEAL transacties betekenen een groei van 21% ten opzichte van het eerste half jaar van 2015 (ca. 38 miljoen), dit is in lijn met de ontwikkeling van de totale online markt (+21%). Voor de meeste overige betaalmiddelen geldt dat hun aandeel binnen de totale online markt stabiel blijft. De acceptgiro blijft wel terrein prijsgeven, met een aandeel van 3%.
 
 
afterpay 
Uit het onderzoek blijkt dat methoden om achteraf te betalen steeds populairder wordt. Met name in specifieke branches zoals kleding en schoenen & lifestyle wordt steeds meer gebruik gemaakt van methoden als AfterPay en Klarna. In het eerste half jaar van 2016 is 3% van alle online aankopen (2,2 miljoen) met AfterPay betaald, een groei van 60% voor deze methode.
 
mobiel betalen
In de eerste helft van 2016 werd 6,25 miljoen miljoen keer de telefoon gebruikt om een aankoop te doen. Dit is een stijging van 66% ten opzichte van de 3,77 miljoen mobiele aankopen in de eerste helft van 2015. 8% van alle online aankopen gaat hiermee nu via de smartphone. Van deze aankopen worden er 2,66 miljoen met iDEAL betaald. 
 

Bureaus

Media

Marketing