‘Verkoop merknaam V&D dient te worden teruggedraaid’

17-06-2016 (10:21) - Economisch

Ondernemers Marc Vroom en Richard Otto wilden al maanden geleden op de merknaam bieden, maar deze werd door curatoren niet in behandeling genomen. Gisteren is door hen schriftelijk een klacht bij de rechter-commissaris ingediend.
 
 
bod
Vorige week vrijdag werd bekend dat Ronald Kahn en partners de merknaam ‘V&D’ hebben gekocht. De ondernemers Richard Otto (Tens Media) en Marc Vroom (achterkleinkind van V&D-oprichter Willem Vroom) hebben bij de rechter-commissaris van Rechtbank Amsterdam een klacht ingediend over de handelswijze van de curatoren. Ondanks dat zij al begin maart per email heeft aangegeven te willen bieden op de merknaam hebben de curatoren hen buiten de onderhandelingen gehouden. Otto en Vroom willen nu transparantie over onderhandelingsproces en bij onregelmatigheden de verkoop terugdraaien om vervolgens samen een nieuw bod te kunnen doen.
 
opbrengst
De rechter-commissaris houdt toezicht op het handelen van de curator. Op de curator rust onder meer de taak de activa van het failliete bedrijf te verkopen ten behoeve van de gezamenlijke schuldeisers. De curator heeft als taak een zo hoog mogelijke opbrengst voor de boedel te genereren. Als blijkt dat de curator zijn taken onvoldoende heeft uitgevoerd kan de rechter-commissaris de koop terugdraaien.
 
klacht
Middels de ingediende klacht willen de ondernemers duidelijkheid krijgen wat er daadwerkelijk is betaald en of er of het onderhandelingstraject correct is verlopen. De curator heeft aangekondigd dat in juli een faillissementsverslag openbaar gemaakt zal worden. Het is echter onduidelijk of het verkoopproces en de hoogte van het bod op de merknaam specifiek in dit verslag worden vermeld. In de media hebben de curatoren en kopers tot op heden ook gezwegen over de hoogte van het definitieve bod.
 
bimbobox
Richard Otto: ‘Opvallend is dat minder belangrijke inboedelonderwerpen zoals de ‘Bimbobox’ veelvuldig aandacht hebben gekregen, terwijl de merknaam V&D niet door de curatoren in het openbaar werd vermeld. Uit frustratie dat de curatoren mijn bod afhielden, heb ik enkele weken geleden mijn interesse uiteindelijk via de pers kenbaar moeten maken. Door de media-aandacht voor de merknaam hadden curatoren de belangen voor de schuldeisers optimaal kunnen verdedigen. Het is immers hun taak om een maximale opbrengst voor de boedel te genereren. Doordat ik nooit een bod heb mogen doen, maar de curatoren zelf ook nooit de merknaam voldoende onder de aandacht van potentiele kopers heeft gebracht ben niet alleen gedupeerd, maar vooral de schuldeisers, waaronder leveranciers en de overheid.’
                    
nieuw boid uitbrengen
Als blijkt dat het verkoopproces onjuist is verlopen wil Richard Otto en Marc Vroom dat de huidige koop wordt teruggedraaid, zodat zij een nieuw bod op de merknaam kunnen uitbrengen. Het is daarom voor alle partijen van belang om snel duidelijkheid te krijgen hoe het verkoopproces in detail is gegaan en wat de hoogte van het definitieve bod is geweest.
 
Kahn
Otto en Vroom nemen de huidige kopers Kahn/ Van Zetten niets kwalijk en zijn overtuigd van hun ondernemerschap. De curator dient echter te kijken naar de hoogste bieder en niet om het beste businessplan. Ze hebben twijfels of de curatoren op juiste wijze hebben gehandeld. Dit is de reden waarom zij ook tijdige transparantie eisen over specifiek deze verkoop.
 
oncontroleerbaar
De curatoren hebben vanochtend vroeg al gereageerd, waarbij zij aangeven dat het bod van ‘enkele tonnen’ een stuk lager is dan wat er door partij Kahn is betaald. Dit is echter oncontroleerbaar, onvergelijkbaar en vooral wijsheid achteraf. Otto/Vroom hebben puur het bod ‘van enkele tonnen’ genoemd om in de media een signaal af te geven dat zij een serieuze partij zijn. Een echt bod hebben zij nooit kunnen doen en daarom is het ook wijsheid achteraf van de curator. Het is ook onvergelijkbaar, aangezien Otto/Vroom enkel op de merknaam wilden bieden. Losse onderdelen kunnen vaak meer opbrengen dan een ‘package deal’, menen Vroom en Otto.

Bureaus

Media

Marketing