Over diep buigen en ondernemen
14-07-2009 (13:52) - Gastcolumn
In een ongelooflijk rap tempo werden wij geconfronteerd met de gevolgen van wat een crisis heet. Nog maar nauwelijks bekomen van een prettig 2008, leek iedereen het nieuwe jaar maar niet te willen beginnen.
‘Nu even niet’, leek het nieuwe motto. Eerst het eerste kwartaal aankijken, dan zien we wel verder. Maar met dat collectief ‘het eerste kwartaal aankijken’, werd het er niet beter of niet leuker op. Integendeel, het gebrek aan vertrouwen in de economie doet velen verkrampen.
Bankiers
Het MKB is de motor van de economie, het bancaire systeem is de olie. En zoals het nu gaat, strooien de banken en kredietverzekeraars zand in de motor. Dat maakt bedrijven afwachtend: er wordt niets ondernomen, men draait op een automatische piloot. Als in een winterslaap wordt zo min mogelijk energie verbruikt in de hoop dat als men wakker wordt de zon weer schijnt.
Durven
En daar gaat het mis! Juist nu liggen er voor gezonde bedrijven kansen. Kijk naar je onderneming, pas je organisatie aan de nieuwe werkelijkheid aan, onderneem en communiceer met je klanten en prospects.
Investeren is nu relatief goedkoop en de revenuen zijn hoog als je bedenkt dat er echt ook weer een einde aan deze crisis komt. Onderneem en communiceer juist nu al was het maar omdat je concurrent niet durft!
Arthur Diephuis
directeur True Colours Nederland