‘Goeiemoggel, tis uit’

05-08-2008 (14:57) - Hoe is het met

Liever een dag geen eten dan een maand geen internet. Uit onderzoek van onderzoeks- en consultingbureau MeMo² blijkt dat 45 procent van de, door hen ondervraagde 800 Nederlandse pubers en jonge volwassenen, er zo over denkt. Een gesprek met Marcel Vogels, managing partner MeMo2, en Inge Bevers, verantwoordelijk voor dit media-onderzoek.

Jongeren kunnen beter zonder tv dan zonder internet. Waarom?
Vogels: ‘De laptop is de nieuwe TV maar dan met meer opties. Die opties zijn functies als www.uitzendinggemist.nl en andere websites waarbij men constant op de hoogte wordt gehouden. Jongeren omhelzen dat. Veel gebeurt ook onbewust. Tijdens het huiswerk maken staat hun laptop aan en zo blijven ze in contact met de buitenwereld. Die connectiviteit is het allerbelangrijkste voor jongeren. Eerst uitte zich dat in mobiele telefonie en chatten, en dit zal zich, volgens ons, verder gaan ontwikkelen in mobiel chatten.’

Waar komt die drang tot constante communicatie en bereikbaarheid vandaan?
’Uit onderzoek blijkt dat de drang tot communicatie en de intensiteit ervan bij jongeren niet enorm is toegenomen in de afgelopen paar jaren. De mogelijkheden zijn daarentegen wél toegenomen en er worden nu andere typen media gebruikt.’

Hoe komt het dat ouderen deze vorm van communicatie en contact vaak onpersoonlijk noemen?
’Daar hebben we geen eenduidig antwoord op. Ouderen zijn wellicht meer gewend aan het ‘oldskool’ ‘face to face’ contact omdat de mogelijkheid van chatten, smsen en mobiel bellen toen nog niet bestond.’

Bevers: ‘Toch blijkt uit de reacties van ouderen op dit onderzoek dat zij zelf ook steeds meer beïnvloed raken door de nieuwe mogelijkheden tot communicatie. Het zou daarom misschien wel een leuk vervolgonderzoek zijn om de verschillen tussen ouderen en jongeren hierin uit te zoeken.’

In het onderzoek wijzen jullie adverteerders op de mogelijkheden van mobiel internet. Hoe kunnen adverteerders dit nieuwe medium het beste aanpakken?
Vogels: daar aanwezig te zijn met banners en sponsors. Reclameherkenning op je mobiel is nu zo’n 70 procent. ‘Mobiel internet zit nog in de beginfase. Wat je in je schermpje ziet is select en het is dus goed om Door het kleine schermpje ben je als adverteerder namelijk moeilijk te missen. Wie bijvoorbeeld moet wachten tijdens het downloaden heeft veel aandacht voor je advertentie.
Later zal dit effect natuurlijk gaan afnemen, net zoals dat het geval was bij internet banners. Maar dan zullen er andere slimme reclameoplossingen worden gevonden, zoals reclame bij chat of sms. Uit het onderzoek bleek dat maar 20 procent van de mensen het als negatief beschouwt om voor of na een smsje een advertentie te ontvangen. Eenderde van de mensen vond het zelfs een goed idee. www.i-wood.nl heeft dit heel slim gedaan: zij betalen mee aan je bel/sms bundel mits zij mogen adverteren op jouw mobiel. Dit zal in de toekomst steeds vaker voorkomen.’

En hoe zit het met de kosten van mobiel internet?
‘In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het juist erg betaalbaar. Relatief is sms het duurst: je krijgt weinig kb’s voor veel geld. Bij ADSL is dit al minder. Maar wat vooral opvalt, is dat de verbinding steeds goedkoper wordt. Men kan dus steeds vaker direct iets bekijken zonder het te downloaden.’

Zullen de adverteerders zich vooral op de jongeren als doelgroep moeten richten?
‘Niet alleen jongeren maar ook hoger opgeleiden en ICT’ers maken gebruik van mobiel internet. Ik gok dat er nu zo’n kwart miljoen mensen mobiel internet gebruiken. Net als alle nieuwe media heeft ook dit even de tijd nodig om te integreren. Radio duurde dertig jaar, telefoons twintig jaar, tv vijf jaar, internet zeven jaar en we gokken voor mobiel internet drie tot vier jaar. De komst van de iPhone heeft het mobiele internet natuurlijk ook erg populair gemaakt. Het aantal gebruikers groeit snel, met zo’n 10 procent per maand.’

Tot slot: wat zijn de belangrijkste aspecten van mobiel adverteren?
‘Adverteerders moeten zich realiseren dat ze met mobiel internet vooruit lopen. Als ze zich nu online nog steeds niet goed profileren zullen ze er hard aan moeten werken om dit wel op mobiel internet vlak te doen. Mobiel adverteren vereist meer van het bedrijf: de mogelijkheden zijn (op korte termijn) nog beperkt en de paden nog niet bewandeld. Maar als je je wil richten op jongeren, hoger opgeleiden en ICT’ers dan zal je toch echt vooruit moeten lopen.’

Meer informatie over het onderzoek en de resultaten zijn te vinden op www.memo2.nl