'Elke euro die we investeerden, verdienden we drievoudig terug'

13-10-2015 (22:20) - Appen met

10.00 uur – De jaarlijkse uitreiking van de Effie Awards vond op 13 oktober 2015 plaats. De Effie Awards zijn een van de meest prestigieuze vakprijzen voor de marketing- en reclamebranche. Een opvallende nominatie is de uit het Duits nagesynchroniseerde ‘Mr. Internet’-commercial van Strato. 

Hostingaanbieder Strato is genomineerd voor de Effie Awards met de campagne Het internet weet, wat jij nodig hebt. In een exclusief interview met fonk vertelt CEO dr. Christian Böing van Strato het geheim van zijn succes.
Strato is erin geslaagd met een min of meer constant gebleven marketingbudget één van de bekendste en de snelst groeiende hostingaanbieder in Nederland te worden. Dankzij een opvallende campagne met een betweterige ‘Mr. Internet’ – een lopende wereldbol – in de hoofdrol.
De tv-commercial is een creatie van het bureau thjnk uit Hamburg en wordt op Nederlandse commerciële zenders uitgezonden.

Allereerst van harte met de nominatie, hoe bevalt het tot dusver in de spotlights?
‘Het was nooit ons doel om een award te winnen of genomineerd te worden, maar het is natuurlijk wel erg waardevol voor ons.’

Een uit het Duits nagesynchroniseerde commercial, dat is een opvallende nominatie…
‘We hadden eerlijk gezegd geen grote budgetten voor deze campagne, dus we moesten moedig zijn en iets ongewoons doen. We besloten voor één spot te gaan met één en dezelfde acteur in het Duits en Nederlands. Het was een risico om het zo aan te pakken, maar het heeft zich gelukkig bewezen als succesvol.’

Wat is het geheim achter je succes?
‘Ik ben totaal analytisch ingesteld. Nog meer dan ik creatief ben. Als het niet meetbaar is dan investeer ik er geen tijd in. Als alle marketeers zo te werk gingen, dan konden zij veel meer succes boeken.’

Wat kunnen anderen leren van jullie aanpak, wat zou je hen meegeven?
‘Meten, meten, meten. Dat is de sleutel tot succes. Vaak worden campagnes gestart zonder de beoogde doelen te definiëren en te meten. Dan valt niet uit te leggen hoe succesvol het is en wat daarvan de oorzaak is. Wij weten wat we hebben gedaan en wat we bereikt hebben.
Als tweede zou ik adviseren niet alleen uit te gaan van het advies van het reclamebureau. Voor een goede campagne is hard werk nodig en daarvoor moet je zelf heel betrokken zijn.’

Hoe is het succes van deze campagne te meten?
‘Wij zijn gespecialiseerd in het doormeten van alles. We zien rondom de commercial-uitzendingen dan ook pieken in onze bezoekersaantallen, en massaal veel meer orders binnenkomen via onze website.
We zijn met 7% de bekendste hostingprovider in Nederland geworden als je kijkt naar unaided brand awareness. Ook de aided brand awareness is veel hoger geworden: van 9% eind 2014 naar 34% nu, onder Nederlandse internetgebruikers.’

Het internet weet, wat jij nodig hebt. Leg uit.
‘We bedachten dat iedereen zoekt op internet om dat te vinden wat je nodig hebt. Het internet weet dus wat jij nodig hebt. En als je maar lang genoeg zoekt en vergelijkt kom je bij Strato terecht.’

De man in een bol doet natuurlijk denken aan de commercials van die bekende en grote Nederlandse webshop. Wat deden jullie anders om je daarvan te distantiëren?
‘De Bol.com-man vertegenwoordigt het bedrijf. Dat is bij ons niet zo. Het gaat om Mr. Internet, niet meneer Strato.’

Hoe ontvouwde het creatieve proces zich?
‘Het was een langdurig en intensief proces, dat zo’n 12 weken in beslag nam. We hadden vier pitches in de laatste ronde. Eén van de ideeën was dat we anderen over ons lieten praten. Ook was er een variant waarin we onszelf met de concurrenten vergeleken. Uiteindelijk kwam dit idee eruit voort, wij waren betrokken bij elke stap in het creatieve proces.’

Waarom zouden jullie de Effie moeten winnen?
‘Ik weet niet hoe de jury dit beoordeelt. Maar als zij puur kijken naar de return on investment, dan zijn wij de terechte winnaars. We bekeken alle mogelijkheden, maar de televisiecommercial bleek het meest effectieve medium voor ons.
Voor elke euro die we in deze campagne investeerden, verdienden we minimaal 3 euro terug.’