WhatsAppen met Fred Moolhuijsen

14-12-2016 (11:20) - Appen met

Eergisteren berichtten we over de oprichting van The Good Life Agency, een imagobureau voor ‘gewone mensen’. Het bureau verkoopt aandacht van BN’ers, likes en de illusie van perfecte vakanties. Dit alles om de klant indruk te laten maken op vrienden en de buitenwereld. TGLA kwam ruimschoots in het nieuws en mensen vragen zich hardop af of het een gek nieuw idee is of een marketingstunt. Wij spraken bedenker Fred Moolhuijsen via de WhatsApp.
 
WhatsApp-status: In the mood
 
Hallo Fred. Jaap hier, van Fonk.
Hallo.
 
Hoe staat het leven? 
Heel goed. Alive and kicking. 
 
Living the good life is misschien toepasselijker momenteel ;)
Dat is voor mij hetzelfde :)
 
Hahaha, aan (media) aandacht in ieder geval geen gebrek.
Nee, het loopt geweldig. Al onze doelen worden bereikt.
 
En die doelen zijn? 
Hoge naams- en propositiebekendheid. En Traffic op de website. Na 36 uur zitten we op meer dan 15000 unieke bezoekers. Das veul. 
 
Kolere, dat is zeer fors. En die naams- en propositiebekendheid zit onderhand ook wel snor, en dat in twee dagen. Heb je daar bewust aan gewerkt, of ging het allemaal vanzelf?
Nee, hier is maanden voorbereiding aan vooraf gegaan. Maar een big bang werkt nog steeds. Agenderen op massmedia en laat social de rest van het werk doen.

Achteroverleunen en hard lachen. 
Nee, da’s te makkelijk. Perswoordvoering is intensief en precies werk. Maar als iets slaagt mag je best een smile hebben! (Y) :)
 
Dat lijkt me wel. Wat is het mooiste compliment dat je tot nu toe hebt gehad?
Geweldig idee! Iedere Nederlander verdient een goed imago! Compliment uit het vakgebied. Dus dat zegt wel wat. Moest even de pers te woord staan vandaar dat het antwoord even op zich liet wachten ;)

Ja, dat zal nog wel even zo blijven. 
Ik denk tot einde week. Een soort Blitzkrieg.
 
Haha, ja. Langzaam begint het besef te komen dat het om een stunt gaat, maar wel een die zeer goed is uitgevoerd. Vrijdag klap op de vuurpijl?
Een stunt voor het bureau zal je bedoelen. Ik haal einde week het net op, qua resultaat.
 
En wat gebeurt er dan?
Dat wordt een effie denk ik. Dan gaan we uitleveren, er zijn al honderden aanvragen.

Je blijft wel volharden in die lezing he ;) Wat voor aanvragen komen er zoal binnen? 
Veel op likes, veel op fake one night stands en een uitje met BN'ers.
 
Misschien zit daar nog wel het meest onwaarschijnlijke in, de haalbaarheid van dat alles. 
Geen van drieën is moeilijk te realiseren. Alles is te koop in deze wereld. Direct. Via brokers etc.
 
Likes en vrienden kopen zal ongetwijfeld al wel tot op zekere hoogte gebeuren. Met jouw ervaring in de reclamewereld weet je natuurlijk precies wat wel en niet kan.
And where to find! 
 
Wellicht komt daar ook juist de scepsis vandaan, jij weet precies waar de zwakke plekken zitten en hoe ver je kunt gaan. 
Precies, het is een dunne lijn.
 
Terechte scepsis dus? 
Ik begrijp dat. Maar aan de rand van het ravijn bloeien de mooiste bloemen.
 
Die quote zag ik al ergens langs komen, lijfspreukje?
Nee, niet echt. Maar wel zeer van toepassing nu. Mijn lijfspreuk is You've got to risk it to get the biscuit!
 
Wat voor gedachte zit er precies achter dit proces? Het 'ouders betalen kinderen om op zoon of dochters verjaardag te komen'-sentiment is natuurlijk wel heel herkenbaar.
Precies. 
 
Kan dit het bewijs worden van het aloude 'vrienden zijn niet te koop'?
En 1 op de 3 Nederlanders is bereid voor dit soort diensten te betalen. 
 
Hoe kom je aan die cijfers?                        
Dus daar zit een verdienmodel. Een longtail. Dus hou nou op over dat bureaus nieuwe verdienmodellen moeten ontwikkelen, dit is er een. Cijfers komen uit een social mediaonderzoek van een relatie. 

Ik denk dat men wel graag die cijfers in wil zien ;) 
Data is kennis is macht. 

Durf je overigens toe te geven dat als een concept zoals TGLA dat pretendeert te hebben een succes zou worden, dit best zorgwekkend en misschien wel een beetje triest is?
Ik ben geen ethicus. Zou ik het m'n kinderen voorstellen? Denk het niet.

Ah kijk, een Halbe Zijlstraatje. 
Maar dat geldt ook voor het drinken van coca cola.
 
Ik zou denk ik ook wel een goed ouder-kind gesprek aanknopen als ze het denken nodig te hebben. Beetje scheve vergelijking wellicht, maar wel waar. 
I know. Ik ga weer verder, duty calls. 
 
Hoe dan ook, je hebt behoorlijk wat reuring veroorzaakt, waarvoor mijn complimenten. Uitvoering minimaal een 9+. Helaas voor jou heeft Time Magazine al zijn person of the year gekozen.
Die neem ik met een big smile in ontvangst! 
 
Haha, uitstekend. 
Elsevier? Haha. 

Als ze dit lezen: absoluut doen. We zijn erg benieuwd wat ons vrijdag te wachten staat. Tot die tijd, heel erg bedankt voor je tijd en uitleg.
Salut!