Whatsappen met Lodewijk Varossieau van SuperRebel

20-04-2016 (11:59) - Interviews

SuperRebel komt de laatste tijd met campagne op campagne en haalt veel opdrachten binnen. We zijn benieuwd naar de succesformule. Tijd voor een inmiddels beroemd fenomeen: het Fonk WhatsApp-interview. We appen met CEO Lodewijk Varossieau van SuperRebel.
 
WhatsApp-status: BE BRAVE.

Goedemorgen Lodewijk, heb je even voor een whatsapp met fonk?
‘Ja natuurlijk. Altijd. Ik vind dit echt heel leuk.’
 
Fijn! Wij ook :)
‘Veel stoerder dan ouderwetse interviews.’
 
We zien SuperRebel de laatste tijd erg veel voorbij komen...
‘Klopt. We timmeren hard aan de weg. En gelukkig gaat het heel eg goed. We willen onze ambities waarmaken.’
 
En dat is voor ons aanleiding om weer eens in de WhatsApp te klimmen, het gaat jullie voor de wind. Hoe doen jullie dat toch?
‘We bestaan nu bijna 5 jaar. Vanaf het begin hebben we veel geïnvesteerd in ons eigen merk en onze eigen campagnes. Bovendien hebben we een heel goed team gebouwd dat is gebaseerd op ervaring en veel jong talent. Verder leggen we de lat heel hoog. We willen altijd werk maken dat goed is en er vooral ook goed uit ziet.’
 

Hoe kom je aan nieuwe klanten?
‘Goede vraag. Ik ben wel trots. We hebben eigenlijk nooit klanten overgenomen van mijn oude bureau TCC dat ook goed  loopt. We krijgen de meeste nieuwe klanten door social media (o.a. LinkedIn) en gewoon door het werk dat we maken. Daar komen veel bedrijven en vooral ondernemers op af. We krijgen continu aanvragen van ambitieuze merken. Merken die meer willen bereiken met minder investeringen. Creativiteit is belangrijker dan ooit. In Q1 2016 is onze omzet met meer dan 50% gestegen.’
 
Social selling klinkt interessant, daar willen we graag meer over weten, hoe pakken jullie dat aan?
‘We zijn heel actief. Voor SUPERREBEL zetten we in op Facebook, Twitter en LinkedIn. Voor ons eigen merk SUPERREBEL KidsGear gebruiken we Instagram en Facebook. We hebben dedicated mensen die social media bezig zijn. We hebben een hele duidelijke strategie en weten inmiddels heel goed wat wel en niet werkt. Ik denk dat we als bureaumerk het meest succesvol zijn op social media en met social selling. We willen zelf het ultieme voorbeeld en bewijs zijn voor onze klanten. Anders vinden we onszelf niet geloofwaardig.’
 
Wat pakken jullie op, dat andere bureaus laten liggen? Of, anders gezegd: waar kunnen we nog van jullie leren?
‘We doen alles. Kleine en grote opdrachten. We voelen ons nergens te goed voor. We selecteren klanten op basis van mentaliteit en daarom kiezen klanten ook voor ons. Voor iedere klant willen we het allerbeste werk maken. We knokken voor kwaliteit en maken keuzes. Dat zie je in de focus van ons bureau. We hebben 2 speerpunten. Design en advertising. En geen meerkeuze menu. We zijn super ambitieus en willen graag in alles nummer 1 worden. Wat dat betreft was het client satisfaction onderzoek van Fonk een prachtige motivatie. We scoorden overal in de top 3. En verder is ons eigen merk heilig. SUPERREBEL, If you want to be famous, you have to be brave.’
 
Dapper als succesfactor. Hoe ben je ooit begonnen, was dat ook een dappere keuze?
‘Als je voor de tweede keer een bureau begint, dan moet je het echt heel goed doen. Leren van je fouten. De juiste keuzes maken. Het rebelse zit in mijn DNA. Ik houd niet van saai en gemiddeld. Daarom hebben we gekozen voor de positionering 'be brave'. We begonnen op het hoogtepunt van de crisis. Dat is dapper. En nu maken we dagelijks dappere keuzes. Dat geldt voor al mijn collega's. Het vasthouden aan onze visie heeft ons gebracht waar we nu zijn en voor ons gevoel zijn we pas net begonnen. Bovendien hebben we fantastische klanten waarmee we kunnen lezen en schrijven.’
 
Je ziet in de bureauwereld een verschuiving van traditioneel alleen creatie of alleen productie naar een combinatie van die twee. Hoe gaan jullie daar mee om?
‘Klopt. Ook wij zijn daarmee bezig. Los van SUPERREBEL willen we groeien met specialistische units. We hebben GR8 INDUSTRIES (PR, sponsoring, social media), we hadden en belang in 76interactive dat inmiddels is verkocht. Op dit moment zijn we bezig met het opzetten van een nieuw internet bedrijf en we overwegen een productiehuis re starten. A la Joe Public. Maar mijn persoonlijke focus ligt nu 100% op SUPERREBEL. Mijn collega's houden zich bezig met diversificatie. Geen zorgen, we volgen de markt.’
 
Ha, ik maakte me al geen zorgen, maar ben nu helemaal gerust gesteld. Dank je. Dit is natuurlijk een ontwikkeling die volgt op lagere budgetten. Hoeveel prijsdruk ervaren jullie van klanten?
‘Geen. Onze klanten werken op projectbasis of maandfee. Onze ervaring is dat kosten geen issue zijn zolang je presteert. Onze klanten leggen vaak veel druk op ons mbt performance. Ze willen allemaal groeien en liefst met double digits. De meeste zijn echt heel erg succesvol. En zolang wij goede ideeën bedenken willen ze ons daar ook belonen.’
 
Klinkt goed allemaal, is er nog iets dat je wereldkundig wilt maken?
‘Ja. We willen dat het merk SUPERREBEL wereldberoemd wordt en dromen van een kantoor in LA.’