WhatsAppen met Mark van der Heijden

05-07-2016 (13:13) - Appen met

Een van de snelstgroeiende Nederlandse start-ups in Nederland is Wanderbrief, dat creatieven koppelt aan bedrijven wereldwijd. Wanderbrief is de eerste Nederlandse startup ooit die werd geselecteerd voor de Cannes Lions Startup Academy. Mede-oprichter is Mark van der Heijden, wij appten met hem over het (nog relatief korte) succesverhaal.

 
WhatsApp-status: Wandering around the world 

Ha Mark, heb je vandaag tijd voor een WhatsApp interview?
Yes, shoot.
 
Nice! Allereerst maar eens een standaard 'hoe is het?'
Hij gaat lekker!

Ja jullie zijn met Wanderbrief aardig aan de weg aan het timmeren he?
Ja we zitten echt in een stroomversnelling. Vooral na Cannes dit jaar.
 
Hoe lang zijn jullie nu precies bezig?
5 maanden. We zijn op 4 Feb in beta gelanceerd. Op dit moment hebben we meer dan 5600 creatieven uit 61 landen in de Wanderbrief community. Stuk voor stuk mensen die hun skills willen ruilen voor ervaring in het buitenland.
 
Dat is een prima moyenne, 1100 per maand ;) Kun je in twee zinnen uitleggen wat jullie precies doen? als ik zeg 'een uitzendbureau voor creatieven', doe ik jullie waarschijnlijk tekort?
Wat is moyenne?

Gemiddelde ;)
We zijn een global community waar creatieven hun skills ruilen voor ervaring in het buitenland.

'Creatieven' in de breedste zin van het woord?
Het zijn freelancers die werkzaam zijn in de creatieve sector. Van developer tot strateeg en van designer tot fotograaf.

Hoe is het mogelijk dat jullie nu al zo'n bereik hebben?
Een deel van de tractie komt vanuit het wereldwijde netwerk dat ik heb opgebouwd met mijn persoonlijke project 'The Backpacker Intern', waar ik in 2 jaar tijd bij 32 bedrijven in 27 landen op 7 continenten heb gewerkt. Daarnaast tappen we in op een booming freelance markt en een generatie millennials die hongerig zijn naar avontuur (78% van de millennials vindt ervaring belangrijker dan geld). Ons model 'trade skills for experience abroad' spreekt een gigantische doelgroep aan. Last but not least werken we er ontzettend hard voor :)
 
Ben je blij dat je je nu op één bedrijf kunt richten en niet meer hoeft te jobhoppen?
Dankzij het jobhoppen heb ik de meest succesvolle bedrijven van de wereld leren kennen. Zoals TBWA/Chiat/Day, Ogilvy Cape Town, Colenso BBDO New Zealand, Red Bull HQ in Oostenrijk en nog veel meer. Bij ieder bedrijf heb ik met het MT en de CEO's gepraat. Al deze kennis en inzichten pas ik nu toe op Wanderbrief.

Geenszins spijt dus ;)
Mark van der Heijden: Nooit.
 
Dan nog even terug naar Cannes, wat is je het meest bijgebleven van de Start-up academy?
Als je iets nieuws op de markt brengt is het altijd spannend of het wel gaat werken. We wisten wel dat we op een goed pad zaten maar tijdens de academy werden we er door global leaders zoals Bob Greenberg, Lars Bastholm en Patrick Collister op gewezen dat we iets unieks te pakken hebben wat écht een verschil gaat maken. Zowel voor de bureaus, merken als ngo's waar we mee werken. Die bevestiging voelt als de ultieme beloning voor alle uren die we hier (met liefde) in hebben ingestopt.
 
Is die wetenschap het belangrijkste wat jullie aan Cannes hebben overgehouden, of heeft Wanderbrief ook concrete vooruitgang geboekt op zakelijk gebied?
Beide. Na onze final pitch presentatie op YouTube Beach op vrijdag kwamen er verschillende agencies en merken op ons af die willen samenwerken. Daarnaast zijn we benaderd door twee investeerders. Prima weekje dus ;)
 
Een zonnige toekomst tegemoet ;) Volgend jaar ben je natuurlijk te groot om zelf nog mee te doen aan de academy, dan maar mikken op een plek in de academy als coach?
Je bent nooit te groot om te leren. Er zaten start-ups bij die al in hun tweede of zelfs derde investeringsronde zaten. Maar coach lijkt me zeker leuk. Valentijn (co-founder Wanderbrief) en ik hebben dit jaar ook een seminar gegeven in Cannes bij de Roger Hatchuel Academy. We deelden onze ervaring over: 'What's it like to start a start-up' voor creatieve talenten uit 31 landen. Blijkbaar sloeg het aan want we zijn al in gesprek voor nieuwe presentaties en workshop op o.a. Eurobest en Cannes Lions 2017.
 
Oh wauw, gefeliciteerd daarmee :) Laat maar weten zodra je daar meer over weet. Hebben jullie verder nog grootse plannen met Wanderbrief?
Als je het vergelijkt met een achtbaan, dan zitten we nét in het karretje. We zijn nu partnerships aan het sluiten met bureaus en merken die met ons willen bouwen en meegroeien naar het grootste internationale creatieve netwerk van de wereld. Ons hogere doel is om global citizenship en cross-cultural exchange te promoten en tegelijkertijd bedrijven te helpen met internationale topcreativiteit. Mensen en bedrijven die hierin geloven kunnen me bereiken via mark@wanderbrief.com. Ik vertel er graag meer over met een bakkie koffie erbij.
 
We kunnen dus nog wel het nodige verwachten de komende tijd. We houden jullie in de gaten (dat klinkt dreigender dan het bedoeld is);) Bedankt voor je tijd en al het andere wat je hebt opgeofferd om met ons te kunnen praten. We horen vast nog wel van je ;)
Graag gedaan man. Thanks voor de uitnodiging! We houden jullie ook in de gaten ;)