Roland van der Vorst hoogleraar Strategic Design for Brand Development

26-11-2015 (14:04) - Mensen

Dr. Roland van der Vorst is per 1 december 2015 benoemd tot praktijkhoogleraar Strategic Design for Brand Development aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft. Van der Vorst is directeur van innovatielab Freedomlab en geldt als expert op het gebied van brand development.

Daarnaast is hij onder andere voorzitter van de begeleidingscommissie van het Sociaal Cultureel Planbureau en bestuurslid van het Oranjefonds. In 2014 plaatste de Volkskrant hem in het lijstje van meest invloedrijke Nederlanders voor de toekomst. Van der Vorst gaat zijn aanstelling als hoogleraar voor een dag in de week combineren met zijn directeurschap bij Freedomlab.
 
THEY
Van der Vorst promoveerde op een proefschrift over Branding, schreef boeken over nieuwsgierigheid, hoop en positionering en was jarenlang columnist voor het Financieele Dagblad. Ook was hij voorzitter van BBDO Nederland en lange tijd ondernemer. Hij richtte het communicatie- en consultancybureau THEY op, met vestigingen in Amsterdam en New Delhi. Vervolgens vertrok hij naar Singapore om daar een investeringsfonds op te zetten. Inmiddels geeft hij leiding aan Freedomlab, een innovatielab verbonden met investeringsfonds Dasym. Bij Freedomlab werken mensen met verstand van technologie, strategen, creatieven, ondernemers en bestuurders samen om door middel van creativiteit wezenlijke doorbraken te realiseren en zo de betekenis van mensen en organisatie te vergroten.
 
rol van design
De faculteit Industrieel Ontwerpen was voor haar nieuwe hoogleraar op zoek naar een professional, die de merkenstrategie voor bedrijven (mede) ontwikkelt. Op basis van zijn ervaringen zal Van der Vorst studenten de strategische rol van design met betrekking tot branding bijbrengen. Ook gaat hij een actieve rol spelen bij de inspanningen van bachelor- en masterstudenten voor eigen ondernemerschap.