Floortje Dessing: kijkcijferkanon aan het einde van de wereld

11-02-2014 (16:31) - Kijkcijfers

Nederlands reisicoon Floortje Dessing kende eind 2012 een enorme tegenslag te verwerken. Tijdens één van haar reizen voor het programma ‘3 op Reis’ in Azië liep ze knokkelkoorts op en tot overmaat van ramp functioneerde haar linker nier niet meer naar behoren. Ze moest een zware, acht uur durende operatie ondergaan met een lange herstelperiode in het vooruitschiet. Inmiddels is Floortje Dessing weer volledig op de been en is ze als vanouds volop aan het reizen voor BNN. 
 
Naast het succesvolle “3 op Reis” op Nederland 3 is Floortje sinds begin dit jaar ook te zien bij grote broer Nederland 1 met het programma “Floortje Naar Het Einde Van De Wereld”. In dit programma trekt de presentatrice, zoals de naam al doet vermoeden, naar de meest afgelegen gebieden ter wereld. Iedere aflevering bezoekt ze mensen die in een geïsoleerde omgeving wonen. Vaak duurt het dan ook dagen om deze mensen te bereiken. Als ze eenmaal op de plek van bestemming is aangekomen draait ze een paar dagen in het leven van bestaan van deze mensen mee. Zo ervaart ze hoe het is om zo een geïsoleerd bestaan te leiden. Genoeg ingrediënten om een zeer mooi programma te maken.
In “Floortje Naar Het Einde Van De Wereld” ontmoet de presentatrice bijzondere mensen en weet ze wekelijks een miljoenen publiek aan zich te trekken. Waar de eerste aflevering van het programma ruim 1,8 miljoen kijkers wist te trekken (doelgroep 6 jaar en ouder) daar is het aantal kijkers de afgelopen afleveringen doorgegroeid naar boven de 2 miljoen kijkers (6 jaar en ouder). Het programma realiseert een gemiddeld marktaandeel van 26,4% over de afgelopen zes afleveringen. Voornamelijk de vrouwelijke doelgroep weet het programma goed te vinden. Binnen de doelgroep vrouwen 20-49 jaar realiseert het programma een gemiddelde kijkdichtheid van 12,7% (circa 425.000 personen). Binnen de doelgroep vrouwen 50 jaar en ouder is dit zelfs gemiddeld 18,5% (circa 576.000 personen) met een marktaandeel van 29%.
 
Met alweer het zevende seizoen van het succesvolle programma “3 op Reis” weet Floortje Dessing iedere week gemiddeld circa 725.000 kijkers (6 jaar en ouder) in de Nederlandse huiskamers te bereiken. Het succes van dit programma heeft haar de kans gegeven om met haar nieuwe programma een plekje te verkrijgen binnen het prime time tijdvak op Nederland 1 en dat heeft haar en de publieke omroep, zoals inmiddels duidelijk mag zijn, geen windeieren gelegd. Of het programma een vervolg krijgt is nog niet duidelijk, al lijkt dit wel voor de hand liggend na het enorme succes van het eerste seizoen. 

Robert-Jan Duk, RTV Group Director, ZenithOptimedia Nederland
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.