Harry Mens, erger je niet

27-03-2012 (11:36) - Kijkcijfers

‘Als ik te veel hakkel en stotter, komt het doordat ik die week te veel heb gedronken’, zei Harry Mens eens in een interview met het bijna opgedoekte De Pers. Nu is het natuurlijk puur speculeren of Harry Mens een drankprobleem heeft, maar dat presenteren niet voor iedereen is weggelegd kan feitelijk, iedere zondagochtend bij Business Class op RTL7 in ieder geval wél worden vastgesteld. Het doorzettingsvermogen van Mens valt dan ook te prijzen, daar hij al vanaf 1999 met het programma te zien is op de Nederlandse televisie.
 
De vastgoedmarkt mag dan in de afgelopen jaren in het slop zijn geraakt. Met zijn televisieformat heeft de onroerend goed makelaar in ieder geval een mooi verdienmodel in handen. Mens koopt de zendtijd van zijn programma inclusief de bijbehorende vier reclameblokken in bij RTL Nederland en exploiteert deze zelf. Ongeveer de helft van de zendtijd is dan ook gevuld met sponsorpraatjes veelal bedrijven uit het business to business gerichte segment waarbij men moet denken aan hoteliers, software leveranciers en vermogensbeheerders. Op zich een laagdrempelige instap voor het midden- en kleinbedrijf hoewel daar wel hele hoge kosten per GRP tegenover staan. 
 
Fluctuaties
De kijkcijfers van het businessprogramma zijn een equivalent van Harry’s kwakkelende presenteerprestaties. Zo behaalt het programma op de doelgroep 6+ de ene week circa 55.000 kijkers om vervolgens in de opvolgende aflevering 150.000 kijkers te trekken. Het totaal gemiddelde aantal kijkers, gemeten vanaf 1 januari dit jaar bedraagt op deze doelgroep 112.000 kijkers. De uitzending van afgelopen zondag (25 maart) trok overigens zo’n 79.000 kijkers(0,5% kdh). Zoals bij veel praatprogramma’s is het aantal kijkers sterk afhankelijk van de gasten die aan tafel aanschuiven. Het gesprekje met Willem van Hanegem zorgt bijvoorbeeld al voor een mooie aanwas aan kijkers, die bij het daaropvolgende modeonderwerp weer wegzappen.
 
Als er gekeken wordt naar de core doelgroepen waar het programma zich naar eigen zeggen op richt; respectievelijk ‘business to business’ en de ‘hoger welgestelde’ en deze vervolgens vertalen in de SKO doelgroepen BtoB en AB1 20-49 zien we niet heel hoge kijkeraantallen. Wat dat betreft wordt de spreekwoordelijke vis in het onder andere keuken-/wijnitem duur betaald wanneer we naar de tariefkaart van het programma kijken, maar zoals Harry altijd zegt; ‘meer informatie treft u onze de site…en dan gaan wij nu gauw naar het volgende onderwerp.’
 

Jeff Groot, RTV Planner ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.