It’s not a Show, it’s a Battle!

24-05-2011 (16:29) - Kijkcijfers

Op 27 maart is RTL gestart met een nieuw dansreality-programma, ‘The Ultimate Dance Battle’. In dit programma daagt Dan Karaty vijf topchoreografen met verschillende dansstijlen uit om met hun speciaal gevormde dansgroepen de strijd aan te gaan. In zes weken worden de dansers klaargestoomd om in de live shows the ultimate dance battles te doorstaan. De presentatie van deze battle van de lage landen is in handen van het duo Lieke van Lexmond (foto onder) en haar Belgische collega Sean D’Hondt.

Na de zware selectierondes krijgen  alleen de beste en opvallendste dansers toegang tot de campus waar ze wonen, eten, slapen en natuurlijk trainen  tot ze er bij neer vallen. Uiteindelijk bereiken de 25 allerbeste dansers, verdeeld over vijf groepen, samen met hun choreograaf de live shows. Zowel de choreograaf als de dansers hebben hetzelfde doel voor ogen: het winnen van “The Ultimate Dance Battle”. Dat de choreografen het niet voor niks doen, blijkt wel uit het prijzengeld. De hoofdprijs is maar liefst 25.000 euro voor de winnende choreograaf en 5.000 euro voor elke danser uit het winnende team. Daarnaast krijgen de winnende danser een contract om als dansact op te treden bij een ‘high profile” artiest.

Van meet af aan heeft de doelgroep vrouwen 20-34 jaar de show als beste weten te vinden. Niet alle kijkers in deze doelgroep lijken even trouw aan de battle. Het verloop van de kijkcijfers blijkt een grillige te zijn. Waar de ene week deze doelgroep een gemiddelde kijkdichtheid weet te realiseren van negen procent, zakken de kijkdichtheden de andere week in naar 4,6 procent. Deze lage kijkdichtheid is gerealiseerd tijdens de eerste liveshow op 8 mei. De bekerfinale tussen Ajax en Twente heeft hier duidelijk een aandeel in gehad. De twee battles erna laten gelukkig voor Dan en zijn mensen een duidelijke lift zien in kijkdichtheden. De kijkdichtheden hebben een sprong gemaakt van 8,4% op 15 mei naar 9,7% (met een selectiviteit van 246) voor de laatste battle. Dit komt neer op 145000 vrouwen in de leeftijd 20 tot 34 jaar.

Inmiddels is de strijd al negen weken gaande en is het tijd om de balans op te maken.

Met een pittige competitie op de zondagavond staan de dansers van Dan Karaty met een gemiddelde van 7,2% kijkdichtheid aardig hun mannetje/vrouwtje. De troef van SBS6 op de zondagavond: Peter R. de Vries trekt in de doelgroep vrouwen 20-34 jaar de meeste kijkers naar zich toe. De sterke positie van Peter R. de Vries is al jaren een feit en zal niet in gevaar gaan komen.

Uit de eigen RTL stal weet RTL4 op de zondagavond met het uitzenden van films de laatste weken ook een groot deel naar zich toe te trekken. Met een paar sterke titels blijft RTL4 het zusje RTL5 voor in de strijd om de kijkcijfers.

RTL Nederland zal de posities van beide zenders met blijde gevoelens gadeslaan en lijkt vooralsnog een prima keuze te hebben gemaakt om ´The Ultimate Dance Battle´ op zondagavond te plaatsen om zo “So you think you can dance” een waardige opvolger te geven. 

Martijn Poser, ZenithOptimedia

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.