Junior Masterchef

07-12-2011 (08:58) - Kijkcijfers

Het van origine Britse Masterchef is uitgegroeid tot een wereldwijde hitfranchise die wordt uitgezonden in 26 landen. In Nederland zijn al veel variaties op NET5 geweest, maar nu is het tijd voor een Nederlandse Junior Masterchef. En zo maakte Nederland afgelopen week kennis met culinair journalist Alain Caron en sterrenkok Peter Lute , maar net zo belangrijk met kids als Quinten, Suus, Theun en niet te vergeten de kleine Rik. 

De junior variant van Masterchef vond al eerder plaats in de UK, Australië en Griekenland. Het programma staat, van maandag tot en met vrijdag, horizontaal geprogrammeerd in de vooravond. Een tijdvak waar NET5 historisch gezien wel wat problemen mee heeft gehad. De vraag is of de Masterchef franchise hiermee een uikomst is voor de zender.   

Kids kijken naar kids
Als we de kijkdichtheden van Junior Masterchef, na een week, vergelijken met de andere Masterchefs in 2011 zien we dat de kids het best goed doen. Het is leuk te zien dat de jongere doelgroepen 6-12 jaar en 13-19 jaar de Junior uitzendingen beter weten te vinden dan de 'reguliere' Masterchef afleveringen. Deze doelgroepen halen kijkdichtheden van 1,1% en 2,2%, waar dat bij de “reguliere”  afleveringen gemiddeld minstens de helft hiervan is. Dus wie weet raakt de jeugd geïnspireerd en stort zich op het koken van Anjou duif met groene asperges en gedroogde cantharellen.

Het is leuk dat de kinderen met hun ouders meekijken, maar het is echter niet de focusdoelgroep van Net5. Op de oudere doelgroepen haalt de Nederlandse variant van Junior Masterchef vooralsnog de hoogste gemiddelde kijkdichtheden in 2011. Alleen de serie met de Australische Junioren haalde betere cijfers. Deze zijn gemiddeld net iets hoger en werden in hetzelfde tijdvak uitgezonden.   

Het zal niemand verbazen dat de vrouwen het best naar het kookprogramma kijken. Vooral op vrouwen 20-34 jaar doet het programma het goed met gemiddelde kijkdichtheden van 3,8% en een selectiviteit van 179. Hiermee zijn ze veruit de best kijkende doelgroep. 

De Nederlandse versies zijn bij het Nederlandse publiek hoe dan ook favoriet want deze realiseren echt de hoogste kijkdichtheden. Één puntje is wel dat de “reguliere” Nederlandse Masterchef in primetime werd uitgezonden en de rest niet. Alleen de Gordon Ramsey variant deed het niet zo goed en realiseerde lagere gemiddelde kijkdichtheden dan de Junior variant die in de vooravond wordt uitgezonden. 

De ‘reguliere’ Masterchef laten de mannen niet geheel links liggen maar de junior afleveringen zijn echt niet in trek. De best kijkende mannen doelgroep zijn de mannen in de categorie 20-34 jaar. De gemiddelde kijkdichtheid bedraagt hier 1,5% met een selectiviteit van 68.   

Voor een vooravond programma laat Junior Masterchef zeer aardige kijkdichtheden zien. De serie weet de belangrijke doelgroep(en) voor NET5, namelijk de vrouwen, te bereiken en zo kan het deels voor het zeer gewenste doorkijkeffect zorgen. Belangrijk blijft het feit dat de vooravond (nog) niet zal kunnen concurreren met de grote zenders en dat moet NET5 ook (nog) niet willen.    

Anthony Hadley, Senior RTV planner ZenithOptimedia 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.