Oorlog op tv

23-04-2014 (08:40) - Kijkcijfers

Oorlog is van alle tijden. Anno 2014 heerst er nog steeds een enorme burgeroorlog in Syrië en 
zijn we allemaal getuige geweest van het ‘landjepik’ op de Krim. Maar het is dit jaar ook zeventig jaar geleden dat D-Day plaatsvond en zelfs honderd jaar geleden dat de Eerste Wereld Oorlog startte. Voor de Publieke Omroep aanleiding om aandacht aan de gruwelijkheden van oorlog te besteden.
 
Twee oorlogen, twee programma’s
“De Langste Dag” en “14–18, Dagboeken van de Eerste Wereldoorlog”. Twee programma’s over twee oorlogen. Eentje op de jongerenzender Nederland 3 over WO II en eentje op de verdiepingszender Nederland 2 over WO I. Waar “14–18, Dagboeken van de Eerste Wereldoorlog” een internationale serie is met een waarheidsgetrouwe verhaallijn en serieuze inslag, probeert BNN met “De Langste Dag” de jongere doelgroep op een andere manier te raken. 
 
Bloedende knie
Dertig Nederlandse jongeren herbeleven door middel van een afvalrace D-Day. De ‘survival-avonturen’ van de jongeren worden afgewisseld met zwart-wit beelden uit de WOII, en deze mix maakt het programma vermakelijk met een aantal emotionele ‘slikmomenten’. De Langste Dag werd op zondagavond om 20.25 uur na 3 op Reis op Nederland3 uitgezonden. De eerste aflevering was met 422.000 kijkers de best bekeken en op 30 april beleefde het programma met 261.000 kijkers het dieptepunt.
 
Opvallend is dat vrouwen uit de doelgroep 20-34 jaar graag blijft kijken. Toch niet echt een doelgroep die je meteen bij ‘oorlogsprogrammering’ zou verwachten. De gemiddelde kijkdichtheid van de vrouwen ligt op 3,1% en is daarmee hoger dan het mannelijke deel van deze doelgroep (2,9%). 
 
Waar zeventig jaar geleden de D-dayers allerlei dood en verderf om zich heen zagen, blijft het een aparte gewaarwording om te zien dat de tranen van de kandidaten rijkelijke vloeien, omdat er bij het struikelen een bloedende knie is opgelopen, of omdat iemand door griep niet verder met de tocht. En dit maakt het programma misschien juist wel heel toegankelijk. Alleen niet voor de oudere doelgroep, in het spinnenwebdiagram is te zien dat zij niet heel fanatiek kijken.
 
Oudere kijker
De oudere doelgroep weet de serie “14-18 Dagboeken uit de Eerste Wereldoorlog” wel weer goed te waarderen op Nederland 2. De eerste twee afleveringen trokken respectievelijk 496.000 en 414.000 kijkers. Het merendeel is echter wel 50 jaar en ouder. De eerste aflevering werd bijvoorbeeld door 390.000 mensen van 50 jaar of ouder bekeken. Dit kijkersprofiel zal de andere afleveringen van deze achtdelige serie niet veel gaan veranderen.  
Pluim
Beide programma’s verdienen een pluim, omdat ze beide op hun eigen manier hun doelgroep weten te bereiken. Rond 4 en 5 mei zal er nog de nodige aandacht op de verschillende zenders besteed worden aan de thema’s oorlog en vrijheid. En dat is geen overbodige luxe. 

Jurgen Verstegen, RTV Director ZenithOptimedia 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.