Toch nog een ‘Gouden’ Sportzomer

01-08-2012 (08:51) - Kijkcijfers

Afgelopen vrijdag was het zover; de opening van de 30e Olympiade in Londen. Het is alweer voor de derde keer dat de ‘Olympische Spelen’ in Londen worden georganiseerd, eerdere edities in Londen waren er in 1908 en 1948. Spectaculair was de openingsceremonie zeker te noemen. Er waren tijdens de opening gastrollen voor onder andere Rowan Atkinson in zijn rol als Mr. Bean, James Bond, David Beckham en Paul McCartney weggelegd. We spreken van gastrollen want uiteindelijk waren het de atleten, welke uit alle uithoeken van de wereld naar Londen zijn gekomen,  die in de schijnwerpers stonden. Zij zijn het die de wereld de aankomende weken met hun sportieve prestaties gaan beroeren.
 
Ruim 2,8 miljoen Nederlanders hebben live gezien hoe Queen Elizabeth de ‘Olympische Spelen’ officieel opende en dat het de “atleten van de toekomst” waren die het Olympisch vuur mochten ontsteken. Vier jaar geleden keken er ruim 2 miljoen Nederlanders naar de opening in Peking. Echter was dit vanwege het ruime tijdverschil al in de middag bij ons te zien. Wellicht dat er hierdoor minder mensen destijds hebben afgestemd op de openingsceremonie. Wel zien we dat het marktaandeel van de openingsceremonie in Peking hoger lag met 71,3% vs. 64,4% (OS 2012 Londen) op de doelgroep 6 jaar en ouder.    
Na de teleurstellende resultaten van het Nederlands Elftal tijdens het EK in Polen/Oekraïne en de Nederlandse wielrenners in de Tour de France, viel er afgelopen zondag voor iedereen die de ‘Oranje’ sporters een warm hart toedraagt eindelijk iets te juichen. Op de derde dag van de ‘Olympische Spelen’ was het Marianne Vos die sportbegerend Nederland in extase wist te brengen door het eerste goud binnen te slepen voor de Nederlandse equipe. In de regenachtige straten van Londen wist zij voor Buckingham Palace de Britse wielrenster Armitstead op imposante wijze in de sprint te verslaan en zo de Olympische titel in de wegwedstrijd te veroveren. Hiervan zijn 1.783.000 kijkers getuige van geweest en de huldiging is zelfs door ruim 2,2 miljoen personen gezien (6 jaar en ouder). 
 
Ondanks dat de Nederlandse vrouwen (zwem)estafetteploeg hun gouden medaille op de 4 x 100 meter uit Peking helaas niet hebben kunnen prolongeren, zij hebben een mooie tweede plaats gehaald, hebben zij qua kijkdichtheden tot nu toe wel het goud onder de Nederlandse sporters gewonnen. Er zaten ruim 2,1 miljoen kijkers zaterdagavond gespannen voor de buis. Met name de doelgroep 50 jaar en ouder liet met een kijkdichtheid van 19,4% een zeer mooi resultaat zien (circa 1.118.000 personen).   
 
Het social media gebruik houdt de gemoederen onder de atleten ook bezig in Londen. Zo mogen er tijdens de Spelen bijvoorbeeld geen tweets of andere social media berichten verstuurd worden, waarin niet officiële sponsors van de Olympiade worden genoemd. Gebeurt dit wel dan kan dit een boete of zelfs diskwalificatie voor de atleten betekenen. De atleten keren zich massaal tegen de strenge regels, opgelegd door het ‘Internationaal Olympisch Comité’ (IOC), door op internet een protestactie te starten. Overigens zijn er al twee atleten door het IOC naar huis gestuurd. Dit komt doordat zij racistische tweets verstuurd hebben. Naast het gebruik van doping worden de atleten dus ook (in dit geval terecht) gecontroleerd op hun tweets. De ‘Olympische Spelen’ staan namelijk voor verbroedering van alle landen in de wereld. Positieve kant van de “Social Games” is dat het de Spelen nog dichterbij het publiek brengt. De atleten kunnen tegenwoordig door het publiek op de voet gevolgd worden.     
 
De STER plukt tot nu toe zeker de vruchten van de ‘Olympische Spelen’. Nederland 1 heeft vanaf de openingsdag van de OS een gemiddelde zenderaandeel van 38,5% op de doelgroep 20-49 jaar gerealiseerd. We kunnen dus vaststellen dat de STER de (sport)zomer met goud afsluit.
 

Robert-Jan Duk, RTV Director, ZenithOptimedia Nederland 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.