80 procent van de jongeren negeert internetreclame

30-09-2015 (10:25) - Marketing

10.24 uur -  80 procent van de jongeren negeert internetreclame en 35 procent van deze groep zet adblockers in om aan reclame te ontkomen. Dit blijkt uit de Irritatie Monitor Internetreclame 2015 die marketingtechnologie aanbieder Relay42 door onderzoeksbureau No Ties liet uitvoeren.

De houding van 500 consumenten ten opzichte van internetreclame werd door No Ties onderzocht. Op basis van de onderzoeksresultaten concludeert Relay42 dat het tijd is voor meer relevantie, dosering en een betere timing.

Maar liefst 64 procent van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar heeft een hekel aan internetreclame. Dit ligt hoger dan het gemiddelde van 51 procent. De twijfelachtige eer van de grootste irritatie gaat naar ‘Het niet kunnen overslaan van advertenties voordat content bekeken kan worden’, een goede tweede vormt ‘Het eerst moeten wegklikken van advertenties alvorens content te kunnen bekijken’. Gevraagd naar het gebruik van technologie om internetreclame te verminderen geeft 35 procent van de jongeren aan adblockers te gebruiken, 9 procent accepteert geen cookies en slechts 2 procent navigeert incognito.

Het is opmerkelijk dat 80 procent van de 18 tot 24 jarigen aangeeft internetreclame te negeren, terwijl het gemiddelde op 68 procent ligt. Dat komt vooral doordat internetreclame te veel aanwezig is (dit zegt 40 procent) en doordat de reclames niet relevant zijn (20 procent van de jongeren geeft dit aan). Van deze groep geeft dan ook 44 procent aan nooit op online advertenties te klikken. Deze uitkomsten, samen met de snelle groei van adblockers nu ook Apple hier groen licht voor heeft gegeven, vormen een wake-up call voor de adverteerder. Schieten met hagel zorgt blijkbaar voor zo’n grote irritatie dat consumenten op een gegeven moment niets liever doen dan advertenties blokkeren. Hiermee schiet de marketeer totaal zijn doel voorbij.

‘Online advertising moet gedoseerd, met relevante content, met de juiste timing en op de juiste plek worden toegepast. Een e-mail met een goed aanbod voor telefoonaccessoires is, als je net een telefoon hebt gekocht, in veel gevallen welkom. Een filmpje over een nieuwe auto dat je eerst uit moet kijken voordat je een Youtube filmpje kunt kijken, terwijl je niet eens een rijbewijs hebt, niet! Het wordt tijd dat marketeers deze signalen serieus nemen en ervoor zorgen dat de boodschappen die zij uitsturen relevant zijn in plaats van irritant en de consument een stuk vrolijker over het internet surft’, concludeert Tomas Salfischberger, oprichter en CEO van Relay42.


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch