Bereik e-commerce sites 21% gestegen in drie jaar tijd

23-02-2021 (07:00) - Marketing

Screenforce heeft een analyse gepubliceerd van het bereik en de omzetten van e-commerce aanbieders. Het blijkt dat Bol.com in omzet de allergrootste aanbieder is en tegelijkertijd het grootst aantal bezoekers op haar site heeft. In december 2020 waren dat er 11,1 miljoen, 70% van alle Nederlanders van 6 jaar en ouder. Het bereik van de e-commerce sites is gemiddeld genomen met 21% gestegen in de afgelopen drie jaar. Volgens Screenforce maken veel binnenlandse en buitenlandse analyses duidelijk dat TV-campagnes leiden tot een grote stijging van de website traffic en het bereik van sites.
 
Nederlandse consumenten gaven volgens het CBS tijdens het tweede kwartaal van 2020 een recordbedrag van € 696 miljoen uit bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie. Dat is 37% meer dan in hetzelfde kwartaal in 2019, toen er € 508 miljoen besteed werd. De verkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren in het tweede kwartaal van dit jaar 55% hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Dat is de hoogste groei tot nu toe gemeten. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek. Marktonderzoekbureau Nielsen verwacht dat het gestegen percentage Nederlanders dat online aankopen doet ook na corona voor een groot aantal branches stabiel zal blijven. De grote retailers zullen nog verder groeien, mits ze een online strategie hebben.
 

Bol.com grootste online verkoper

Jaarlijks rangschikt e-commerce magazine Twinkle, van de belangenvereniging voor Nederlandse webwinkels Thuiswinkel.org, de online topverkopers in Nederland naar omzet. Uit de laatste lijst die in oktober 2020 is gepubliceerd blijkt dat Nederlandse bedrijven aan kop staan. Bol.com verkocht in 2019 voor € 2,17 miljard aan klanten in Nederland. Met dat bedrag is het bedrijf de lijstaanvoerder van de nieuwe 2020 lijst, vóór Coolblue en Albert Heijn. Ahold Delhaize heeft in de presentatie van zijn jaarcijfers over 2020 bekend gemaakt dat de onlineverkopen met 67% omhoog zijn geschoten naar € 7,6 miljard. Daarvan komt ruim de helft van Bol.com.
Bol.com, Albert Heijn en Marktplaats hoogste bereik e-commerce sites
In het NOBO online bereiksonderzoek van VINEX zijn op dit moment acht e-commerce websites opgenomen: Albert Heijn, Amazon, Beslist.nl, Bol.com, Coolblue, Marktplaats, Mediamarkt en Wehkamp. In onderstaande figuur staat de ontwikkeling van het gemiddeld netto bereik per maand onder de Nederlandse bevolking van 6 jaar en ouder van januari 2018 tot en met december 2020.
 

Amazon, Albert Heijn en Coolblue meest gestegen qua bereik

Bol.com, Albert Heijn en Marktplaats hebben het hoogste gemiddelde bereik van de acht in het NOBO opgenomen e-commerce sites in december 2020. Voor Bol.com is dit gemiddeld bereik in december 2020 maar liefst 70%. Dat zijn 11,1 miljoen personen van 6 jaar en ouder. Gemiddeld is het bereik van deze acht sites de afgelopen drie jaar met 21% gestegen. Het meest gestegen is Amazon van 18% gemiddeld bereik in januari 2018 naar 40% gemiddeld bereik in december 2020 (+121%). Ook gestegen zijn Albert Heijn (+43%), Coolblue (+33%) en Bol.com (+15%). Voor sommige sites is het gemiddeld bereik gedaald: voor Wehkamp (-19%), Mediamarkt (-17%), beslist.nl (-5%) en Marktplaats (-2%).
 

Ontwikkeling bereik e-commerce sites

Dit artikel is het derde een uit een reeks van in totaal drie artikelen die Screenforce publiceert over e-commerce. Het eerste artikel is in samenwerking met Nielsen geschreven en gaat over de groei van de bruto mediabestedingen van e-commerce bedrijven. Het tweede artikel gaat over de resultaten van een onderzoek door Ruigrok NetPanel over het e-commerce aankoopgedrag van Nederlanders en de rol die media daarbij spelen. Een van de conclusies is dat Nederlanders meer vertrouwen hebben in e-commerce bedrijven dankzij reclame. Voor deze reeks artikelen over e-commerce werkt Screenforce ook samen met VIA, de Belgische Screenforce, waar eenzelfde reeks van analyses en onderzoek zal worden uitgevoerd en waarmee we onze bevindingen vergelijken.
 
De volledige publicatie met een samenvatting van alle resultaten is te vinden op screenforce.nl

 

Bureaus

Media

Economisch