Data driven buying strategy versnelt groei fashion- en lifestylemerk JOSH V

05-10-2020 (16:29) - Marketing

Het Amsterdamse fashion- en lifestyle label JOSH V weet haar derde kwartaal, net als het eerste half jaar van 2020, zeer winstgevend af te sluiten. In een onzekere tijd voor de retailbranche presenteert het label een stijging van 70% ten opzichte van 2019. Ook voor het laatste kwartaal zijn de vooruitzichten positief en daarmee verwacht JOSH V een turbulent jaar met een flinke groei af te sluiten. 
 
De forse omzetstijging, die JOSH V heeft weten te realiseren, is een gevolg van zowel directe aankopen op JOSHV.com als de inkooporders van retailers uit heel Europa. Volgens algemeen directeur en eigenaar Josh Veldhuizen is deze sterke omzetstijging te danken aan de kwaliteit van de collecties, maar daarnaast aan de focus op data driven strategieën, goed doordachte crossmediale marketingcampagnes, een hoog service niveau en de toepassing van vooruitstrevende technologieën.
 

data driven buying strategy

De succesfactor van JOSH V’s conversie zit hem onder meer in een 100% data driven buying strategy. “Naast dat wij uiteraard resultaten van voorgaande jaren analyseren, hanteren wij kortere en minder diepe sale periodes”, aldus Sander Ligthart, E-commerce & Digital Marketing Manager JOSH V. “We creëren in principe schaarste, wat resulteert in maximale full price verkopen. Daar bovenop komt een enorm hoog service niveau kijken. Denk aan next day delivery, style advies en support via de standaard kanalen, maar ook middels sociale media, waar in de toekomst WhatsApp aan toegevoegd wordt."
 

vooruitstrevende technologieën

JOSH V verwacht de stijgende lijn in omzet door te zetten naar volgend jaar en investeert daarvoor in vooruitstrevende technologieën. Zo lanceren zij, volgens Josh Veldhuizen, dit jaar nog een multi layerd loyaliteitsprogramma, waarbij klanten beloond worden met credits, kortingen en gifts van zowel JOSH V als haar partner brands. Klantloyaliteit zit hem wat Veldhuizen betreft niet alleen in welke consument het meeste omzet genereert, maar ook in hoelang iemand al klant is, wat zij bestellen, hoeveel zij retourneren en tal van andere metrics. Een speciaal ontwikkeld algoritme helpt om deze inzichten te vergaren en daarop te anticiperen.
 
Het loyaliteitsprogramma is onderdeel van een totaal vernieuwde website die dit najaar nog gelanceerd wordt. Naast de focus op haar eigen online verkoopkanaal, richt JOSH V zich tevens op marketplaces als toevoeging aan de marketingmix. Zo is JOSH V als officiële partner van de recentelijk gelanceerde Classy tot Casual campagne van Bol.com aangehaakt.

Bureaus

Media

Economisch