Data-driven marketing nu ook mogelijk voor voetbalclubs en theaters

18-09-2017 (09:15) - Marketing

Marketeers van theaters en voetbalclubs kunnen nu actief aan de slag met data-driven marketing. Hiervoor is er een koppeling ontwikkeld tussen het kaartverkoopsysteem SRO van ESB.TSB en het Fanmarketing platform van Sports Alliance. Door het koppelen van de twee systemen wordt het mogelijk om marketing campagnes eenvoudig aan te passen aan de behoefte of koopgedrag van fans of bezoekers. De koppeling is inmiddels in gebruik bij 32 Nederlandse voetbalclubs. 


Vrijwel elke (culturele) organisatie of voetbalclub heeft de beschikking over een of meerdere adresbestanden. Dit kan bijvoorbeeld een database zijn van ticketverkopen, een digitale nieuwsbrief of aankopen in een online fanshop. Door het analyseren van deze gegevens krijgt de data een grote waarde voor creatieve marketeers.


Data driven marketing beter in praktijk brengen

“De tijd dat voetbalstadions vanzelf volliepen ligt inmiddels achter ons. Clubs moeten steeds slimmere marketingcampagnes bedenken om hun stadions te vullen. Door de koppeling met SRO kunnen marketeers van voetbalclubs en theaters, data-driven marketing nog beter in de praktijk brengen,” stelt Henk-Frits Verkerk, directeur Sports Alliance. “Ook hebben marketeers veel beter inzicht in wat hun acties daadwerkelijk opleveren.”


makkelijker

“Het verzamelen van data, zoals persoonlijke gegevens of aantal bezoeken, is door online marketing een stuk gemakkelijker geworden. Ondanks het verschil in doelgroepen is er een belangrijke overeenkomst tussen de culturele en de voetbalwereld, namelijk dat marketeers veel data tot hun beschikking waarmee ze het gedrag en de behoeften van bezoekers of fans kunnen achterhalen. Door de koppeling met Sports Alliance brengen we het beste van de twee werelden bij elkaar” aldus Desiree de Koning, Directeur ESB.TSB.


Bureaus

Media

Economisch